Annons

Annons

Annons

”Det är en bransch som behöver folk”

Med den nya upphandlingen med Arriva och Sambus AB innebär det även förändringar på personalnivå.
– Jag tror inte att all personal kommer att gå över. Men det är ju en bransch som behöver folk, säger Claes Annerstedt, vd för Dalatrafik.

Det är fortfarande oklart vilka konsekvenser som upphandlingen kommer få för den personal som är anställd hos den nuvarande entreprenören, Nobina.
– Det är en sak mellan arbetsmarknadsparterna. Det blir upp till dem att komma överens, förklarar Claes Annerstedt.
När nya företag tar vid nästa år, tror han att chaufförerna är relativt säkra. I stället tror han att övergången i större utsträckning främst kommer att påverka den administrativa personalen.
Med den nya upphandlingen finns det även fler omställningar. Ett exempel är den rådande linjetrafiken i länet. I trafikområdet Falun-Borlänge, som företaget Arriva till stor del ansvarar för, kommer trafiken att rulla på.
Men på landsbygden, där Sambus AB kör, kan den komma att bli mer anropsstyrd, menar Annerstedt.
I pressmeddelandet framgick även att Dalatrafik ställt höga miljökrav i upphandlingen. Det kommer till exempel att innebära att många av de nuvarande bussarna måste bytas ut.

Vad kommer då att hända med de nuvarande bussarna?

– De kommer antingen att placeras om eller säljas utomlands, säger Claes Annerstedt.

Om ingen protesterar mot upphandlingen, kommer den undertecknas den 1 juli och gälla från och med nästa år.

Sofie Lind
sofie.lind@daladem.se

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan