Trippel Volkswagen i topp, med andra ord.
Men det var en jämn inledningsdag, det skiljer bara 32 sekunder mellan de sju första förarna.
Ogier borde haft en stor nackdel genom att han fick starta först men han vann ändå tre av de sex körda sträckorna.
Dagens stora överraskning var norrmannen Andreas Mikkelsen. Två sträcksegrar och bland de snabbast på de övriga gjorde att ha ledde rallyt inför den sista specialsträckan. Men tappade den i avslutningen, mer eller mindre frivilligt. Det var däckstrategin som spelade in.
– Vi kunde ha satt på bättre däck men jag ville spara till i morgon. Jag förlorar hellre tid i dag på den här sträckan och har bättre däck till fredagen, sade Mikkelsen.
En annan plusvariant var estländaren Ott Tanak. Dokumenterat snabb men ibland kör han lite över sin förmåga. Men han höll sig i skinnet och slutade första dagen på fjärde plats.
Nya fabriksstallet Hyundai hade en katastrofstart i återkomsten till rally-VM i Monte Carlo för några veckor sedan. Båda bilarna bröt under första dagen. Till Rally Sweden var det därför viktigt att få båda bilarna i mål för att samla data och så här långt ser det bra ut.
Belgaren Thierry Neuville är sjua, 32 sekunder efter Ogier och stallets andra förare, finländaren Juha Hänninen är åtta, ytterligare tio sekunder efter.
En av förhandsfavoriterna, norrmannen Mads Östberg, var en liten besvikelse under torsdagen. Femte plats, 22,5 sekunder efter Ogier, var han inte nöjd med.
– Jag är lite besviken. Förhållandena i dag var helt annat än det vi testat på. Jag trodde jag skulle klara det bättre men jag överskattade min förmåga, det blev en helt ny erfarenhet i bilen, sade han och närde förhoppningar om en bättre fredag.
– Då blir det mer grus och vi har testat mer på det underlaget, sade han.
Det svenska hoppet Pontus Tidemand gjorde ungefär vad som kunde förväntas av honom. Efter en del ändringar på bilen var han mer nöjd med eftermiddagen än förmiddagen.
– Vi är glada, vi har ändrat både körstilen och bilen. Det är bara att fortsätta att köra så här, det är ändå världseliten vi möter, sade han.
På frågan om hur hans däcksituation ser ut hade han ett betryggande svar.
– Vi har fräscha däck, sade Tidemand, som ligger nia, 44,6 sekunder efter täten.
Underlaget var för övrigt varierande på de tre sträckor som kördes (sträckorna kördes två gånger). I norska Finnskogen var det riktig vinterväg medan den korta sträckan utanför Torsby var mer sörjig.
På fredagen ska cirka 14 mil specialsträckor köras mot cirka 7 på fredagen.
Bland annat ska Fredriksbergssträckan i Dalarna köras två gånger.
Förmodligen kommer däckstrategin att ha stor betydelse för resultaten under resten av rallyt.
Lars Ingvar Eriksson