Falu Energi och Vatten har köpt en kundundersökning gällande dess varumärke. Undersökningen sker vartannat år och årets svar jämförs därför med 2014. Undersökningen visar bland annat att kännedomen om vem som ansvarar för el och sophämtning har sjunkit under en tvåårsperiod. Den yngsta gruppen på 18 till 29 år är den grupp som minst känner till bolagsnamnet. Totalt känner 72 procent till Falu Energi och Vatten.
Annons
LÄS OCKSÅ: Efter skandalerna – nu ändras upplägget för datacentret
Gällande kundtjänst för bolaget uppger 20 procent av de tillfrågade att den upplevs som negativ, vilket är mer än en fördubbling i ålderskategorin 45 till 59 år jämfört med 2014.

Falu Energi och Vatten.
Bild: Christian Larsen
Annons
I det stora hela har faluborna bra kännedom om FEV där de flesta hamnar omkring ett medelvärde. Åldrarna 18 till 29 år boende i hyresrätt ligger lägre.
Vad gäller kännedom om Falu Energi och Vattens datahalls- och miljardprojekt så känner endast en procent av de tillfrågade till det. Däremot har kännedom om leverantör gällande vatten och avlopp ökat från 68 procent under 2014 till 73 procent i år.
LÄS MER: Datahall ska säljas – Nu frågar FEV om råd
Generellt sett visar det sig i undersökningen att kvinnor har bättre inställning mot FEV än män. I årets undersökning har man även tagit med fler landsbygdsboende. I en jämförelse med likartade kommuner har man tagit med Borlänge och Sölvesborg. Medan 72 procent uppger att man känner till Falu Energi och Vatten så uppger 90 procent i liknande undersökning att man känner till Borläne Energi och Sölvesborgs Energi inklusive Sölvesborgs Energi och Vatten.
Annons
LÄS OCKSÅ: Då erbjöds Borlänge Energis vd annan tjänst efter sexköpsdom
Christian Larsen
023-475 95
christian.larsen@mittmedia.se