Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Insändare
Insändare: Klimatförslag kan spridas som vågrörelser

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Förslaget med Avgift och Utdelning innebär en stadigt sitgande avgift på koldioxidutsläppen från - i Sverige till en början- trafiksektorn. Foto: TT

Annons

Nu har Dagens Nyheter börjat ana vitsen med Avgift och Utdelning, det vill säga att beskatta utsläpp av koldioxid och använda intäkten till att dela ut den till medborgarna. Frågan är vad vitsen är och om idén kommer sprida sig vidare?

Jag vad är vitsen med Avgift och Utdelning? Dess förslag innebär att lägga en stadigt stigande avgift på koldioxidutsläppen från – i Sverige till en början – trafiksektorn och lägga denna intäkt i en fond. Att dela ut denna fond varje månad till alla medborgare i landet. Detta är grundförslaget. Det är utformat av Citizens´ Climate Lobby (CCL) i USA från 2008. Realiserat i Kanada där det infördes först i Brittish Columbia 2008 och etappvis i olika varianter i hela Kanada, där det blev ett nationellt redskap 2019. Det fick en organisation i Sverige 2013: Klimatsvaret – CCL Sverige.

Annons

Annons

Förslaget håller på att etableras i Europa. Grundförslaget har i Sverige kompletterats med att då alla medborgare får en lika stor del av intäkten får glesbygdsbor och landsbygdsbor 2 respektive 1,5 del var.

Det får allmänhetens stöd då det inta bara ökar kostnaderna utan också ger ersättning för ett klimatvänligare resande

I Sverige gäller den stadigt stigande avgiften för alla bränslen – också för biobränslen. Ja vitsen? Avgiften på biobränslen är för att de släpper ut lika mycket CO2 som fossila bränslen under de närmaste cirka 50 åren och bör inte räknas som nollutsläppande och vara obeskattade – vilket de är i Sverige.

Andra fördelar med förslaget? Det riktar sig direkt mot att minska utsläppen och får i detta stöd från ledande ekonomer. Det är rättvist, de som orsakar stora utsläpp får betala och de som släpper ut små eller inga utsläpp tjänar på förslaget. Det får allmänhetens stöd då det inta bara ökar kostnaderna utan också ger ersättning för ett klimatvänligare resande.

Det leder till omställning och engagemang i denna omställning. Utdelningen är ett omställningsbidrag. Det är blocköverskridande: det minskar CO2 utsläpp utan att höja statens inkomster. Kommer det då sprida sig vidare? Ja vad tyder på det?

Annons

Många politiker visar sig positiva till A&U – men det händer mycket lite. Enskilda MP-politiker har motionerat. Moderata politiker är inte lätta att träffa. Av dem vi träffat är en del mycket positiva. Socialdemokrater har en tendens att tycka att det är miljöpartiets uppgift.

Vänsterpartister är positiva till den stadigt stigande avgiften, men vill gärna använda utdelningen till klimatåtgärder.

Men sociala förändringar går inte kontinuerligt. De kan liknas vid vågrörelser som går fram och åter och en rörelse kan vända vågen åt andra hållet – och då! Plötsligt kan något hända. Därför är alla former av stöd att uppskatta och tacka för.

Ann Helleday

Kimatsvaret - CCL Sverige

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy