Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Insändare
Insändare: Lyft blicken och se framtidens fordonsbränsle!

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Nu aviseras krav på större inblandning av biodrivmedel i bensin och diesel. Vän av ordning ställer sig då frågan om man med det vill minska utsläppen av koldioxid eller främja företag i biobränslebranschen?

Vill man minska klimatpåverkan av koldioxid under detta sekel måste man minska totala mängden koldioxidutsläpp. Naturen känner nämligen ingen skillnad på dålig och god koldioxid!

Annons

Politiker, lobbyister och miljövänner behöver lyfta blicken och börja "tänka utanför boxen". I Sverige finns en firma, som har ett genomtänkt koncept för produktion av "grön" vätgas långt ute till havs genom elektrolys av havsvatten med kraft från flytande vindkraft, en annan firma, som producerar bränsleceller för fordon.

Annons

För mig är vätgaslinjen den enda vettiga!

I Norge finns en firma som producerar elektrolysutrustning med 80 procent verkningsgrad. Dessutom finns i andra länder firmor som är långt gångna för produktion av lastbilar med vätgasdrivna bränsleceller liksom för personbilar. Runt 2030 beräknas fullstora flygplan med vätgasdrivna bränsleceller finnas certifierade.

Från bränsleceller kommer ingen koldioxid, enda utsläpp är vatten. Bränsleceller har en jämn verkningsgrad om ca 60 procent medan bensin- och dieselmotorer har "smal" toppverkningsgrad om 35 - 40 procent, därav behovet av växellåda.

För mig är vätgaslinjen den enda vettiga! Vätgaslinjen har egentligen bara ett hot: Statens fiskala intressen.

Elkraftingenjör

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy