Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

ledare socialdemokratisk

Krönika Ronny Svensson: Du är inte ensam om att kritisera snabbtåg Göran!

Krönika: Höghastighetståg

Detta är en opinionstext.Tidningens hållning är oberoende socialdemokratisk.

Kinas CRH höghastighetståg på bangård vid en underhållsbas i Wuhan, i centrala Kinas Hubeiprovins. Foto: AP Photo.

Annons

Göran Greider behöver inte känna sig ensam i sin kritik av snabbtågen med dess stora konsekvenser för hela Sverige. Det finns en hel del kritiker bland socialdemokrater – inte minst inom Reformisterna - runt om i landet. S-märkta makthavare har mest varit tysta. Frågan är varför det finns skäl att vara kritisk till en ny järnväg som i princip tillhör de mest miljövänliga transportslagen för framtiden?

Under regeringen Reinfeldts sista månader tillsattes något som kallas Sverigeförhandlingen som är ett märkligt policydokument som aldrig blivit föremål för en granskande nationell debatt. De två utredarna – en unik modell istället för en bred statlig utredning - skulle inte bara komma med ett förslag om snabbtåg mellan storstäderna utan också ett förslag om att med statliga stöd bygga cirka 200 000 nya bostäder efter tåglinjerna och nya tunnelbanor i Stockholmsregionen. Även Norrlandskusten skulle få lite smulor av paketet.

Annons

Annons

Kostnaden för snabbspårjärnvägarna beräknades till 230 miljarder kronor (i direktiven till utredningen sa man 110 - 175 miljarder) från början och från att ha bantats till 205 miljarder av nuvarande regering är summan idag uppe i 295 miljarder.

Av erfarenhet vet vi, baserat på stora infrastrukturprojekt de senaste 40 åren, att slutsummorna ofta blir upp mot de dubbla! Ett exempel är den pågående utbyggnaden av den nya motorvägen väster om Stockholm. Den beräknades kosta 25 miljarder kronor när beslut togs. Idag är summan uppe i drygt 40 miljarder och mycket återstår att bygga.

Kommunerna efter de tänkta tåglinjerna ser snabbtågen som en möjlighet till i första hand ökad långväga arbetspendling. Eftersom en gigantisk satsning som denna kommer att försvåra utbyggnad och modernisering av vägar och järnvägar i övriga Sverige kan man ifrågasätta det nationella behovet av en ökad pendling till storstäderna.

Att vi idag inte ens i de partier som under efterkrigstiden varit mest positiva till en balanserad regional utveckling (S och C) noterar en helhetsdiskussion om framtidens kommunikationer och hela landets utveckling känns dystert.

Idag vet vi att vi med säkerhet kommer att arbetspendla i mindre omfattning vad gäller långa resor tack vare pandemins positiva erfarenheter. Om vi har en suverän teknik för att ersätta energi- och kostnadskrävande arbets- och studiependling skall givetvis IT-tekniken användas fullt ut. Idag diskuterar inte entusiasterna bakom satsningarna dessa relevanta frågor utan förlägger fokus till att de till varje pris vill ha svindyra citybanor i varje tätort efter tåglinjerna.

Annons

Annons

Höghastighetståget Shinkansen i Tokyo i Japan Foto: Janerik Henriksson / SCANPIX.

Inte heller vill de gynnade kommunerna ta upp frågan om var framtidens nya jobb skall lokaliseras. Trots att vi har unika möjligheter att placera nya jobb över hela landet, tack vare att vi äntligen har bredband i alla regioner och kommuner, vill vare sig stora delar av staten eller de privata storföretagen diskutera att förlägga stora delar av de nya jobben utanför storstäderna. Inte heller sittande regering har sådana diskussioner, frånsett den plötsliga ivern att skapa nya regementen i mindre gynnade regioner.

Att vi idag inte ens i de partier som under efterkrigstiden varit mest positiva till en balanserad regional utveckling (S och C) noterar en helhetsdiskussion om framtidens kommunikationer och hela landets utveckling känns dystert.

Ronny Svensson

Krönikör

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy