Dalarnas län

Insändare
Debatt: Öppet brev till Sofia Jarl (C)

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Tony Björk (S) vill ha svar från centerpartiets Sofia Jarl.

Jag gläds åt att centerpartiets Sofia Jarl delar vår ståndpunkt i den viktiga frågan gällande kvinnors rätt till fri abort. Med tanke på att vi nu har ett högerkonservativt block i svensk politik med minst två partier vars ställningstagande gällande abort är minst sagt "växlande" är det betydelsefullt att Centern tillsammans med oss Socialdemokrater står upp för denna rättighet.

Det är också välkommet att Sofia Jarl står sida vid sida med oss i kampen om mäns idiotiska våld mot kvinnor.

På arbetsmarknaden offrar Centerpartiet genom sina politiska förslag kvinnorna

Men för oss socialdemokrater är det viktigt att jämställdheten går framåt i hela samhället och inte bara inom vissa områden. På arbetsmarknaden offrar Centerpartiet genom sina politiska förslag kvinnorna. Jämställdhet är inte längre prioriterat, istället går man riskkapitalisternas ärenden.

Den politik C vill ha gör att unga kvinnor tvingas ner i arbetstid och lön för att inte bli sparkad genom hyvling. Otrygga anställningar så som timanställningar gör att kvinnorna lämnas ovetandes om när de ska jobba, hur länge de ska jobba och hur långt fram i tiden de har anställning. Deras liv styrs av en mobiltelefon och innebär en hård kamp med arbetskamrater om vem som snabbast ska hinna svara på chefens jobberbjudande. Det här systemet känner vi igen från förr. Då kallades dessa arbetare för daglönare. I min mening hör den här typen av otrygga anställningar inte hemma på svensk arbetsmarknad på 2000-talet.

Med denna politik så skapar du och ditt parti Sofia Jarl arbetande fattiga med ovärdiga arbetsvillkor där framförallt kvinnor och unga blir rättslösa slit och slängvaror. Jag upplever din politiska kamp för jämställdhet som genuin och äkta.

Men när jag samtidigt tar del av den politik som C förespråkar på arbetsmarknaden så får jag helt enkelt inte ihop det och jag måste därför fråga;

- Hur menar du att otrygga anställningar stärker kvinnor på arbetsmarknaden?

- Hur menar du att otrygga anställningar främjar kvinnor och stärker jämställdheten?

- Hur menar du att otrygga anställningar förbättrar kvinnors pensioner?

Jag ser fram emot dina svar på mina frågor och att du hjälper mig att förstå hur du som centerkvinna som å ena sidan tydligt driver frågan om ökad jämställdhet samtidigt som du å andra sidan vill ha en arbetsmarknad som motverkar jämställdheten.

Tony Björk

Facklig ledare, Socialdemokraterna Falun