Ett perspektiv på Sveriges utsläpp av koldioxid kan behövas.
Biltrafiken står för ca 20 procent. Lika många procent kommer från utdikande av våtmarker. Resterande andel kommer från industrin, oljeeldade fjärrvärme och oljeeldade kraftverk.
Som en parentes, Värtaverken i Stockholm som producerar el och fjärrvärme avger lika mycket koldioxid som all trafik i Stockholms stad under dygnet.
Annons
Utanför detta importeras kolel från norra Europa till södra Sverige.
Annons
För närvarande är den största enskilda komponent i ett elbilsbatteri kobolt.
Merparten bryts i Afrika under vidriga förhållanden. Barnarbete är dokumenterad. Kina är en av de största intressenterna i Afrika. I landet finns ca 6 miljoner fordon. Av 1 miljon elbilar som skrotas får vi ca 250 000 ton batteriavfall. Vem tar hand om detta och vem som får betala är uppenbart. Vi som har fossil bil.
Några som verkligen har nappat på kroken är biltillverkarna. Stora bilar, 3-4 hundra hästkrafter till en prislapp mellan 400 000-600 000 kronor. Den prislappen passar inte en gammal pensionär.
Den rödgröna paletten av politiker borde våga näsan över skyddsvallarna i Stockholm och se verkligheten. De enskilt största skurkarna av utsläpp utan inbördes ordning är Ryssland, Kina, Indien och USA.
Vad Sverige behöver för att verkligen kapa utsläppen är mer kärnkraft.
Vätgas kan också vara ett alternativ för bilar. Det kommer bara rent vatten ur röret. Det kan vi behöva i Gesunda. Elbil, nej tack!
Själv petar jag in en pinne i brasan för värme och varmvatten.
Conny Mats