Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Robert Sundberg

ledare socialdemokratisk

Robert Sundberg
Bra med klimatmål men en folklig uppslutning behövs

Klimatfrågan

Detta är en opinionstext.Tidningens hållning är oberoende socialdemokratisk.

SSAB har tillsammans med LKAB och Vattenfall producerat det första fossilfria stålet. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman / SvD / TT.

Annons

Klimattoppmötet i Glasgow var en av de stora händelserna 2021. Att klimatförändringarna gör sig påminda kom dessutom till obehagligt uttryck i regnen med översvämningar i främst Tyskland detta år varvid ett par hundra personer dog, många skadades och de materiella skadorna blev stora. Andra händelser med oväder har också förekommit i världen, bland annat i Filippinerna.

I sin regeringsförklaring angav statsminister Magdalena Andersson klimatfrågan som ett av regeringens tre prioriterade områden. I en intervju måndag 27/12 meddelade miljöminister Annika Strandhäll att takten mot ett fossilfritt Sverige till år 2045 måste öka för att målet om ett klimatneutralt Sverige till dess ska kunna nås.

Annons

Klimatpolitiska rådet, som granskar regeringens agerande, har dock konstaterat att utsläppsminskningarna är för små för att det målet ska kunna nås och måste ökas. Och Sverige har haft svårt att inom landet minska utsläppen fram till 2020, i linje med mål som varit för det.

Annons

Utsläppen av koldioxid har minskat med mellan en och tre procent per år hittills, men måste minska mellan fem och åtta procent per år för att det ska gå att nå målen 2030 och 2045.

Strandhäll framhåller att klimatfrågan rör hela samhällets förändring och att omställningen måste vara inkluderande. Hon vill bidra till en känsla av att det är mindre pekpinnar och mer möjligheter. Det är bra att Strandhäll har den linjen, för det lägger vikten vid främst de gemensamma åtgärderna som kan göras via i första hand politiska beslut.

I omställningen går det att göra åtgärder både gemensamt och privat. I det senare fallet kan det röra sig om både individer och företag.

Varje person kan göra egna val för att ett hållbart samhälle ska uppnås och känna att det är en ödesfråga. Det är alltså åtgärder både för individer och för samhället som helhet.

Tekniksprång kan göras för att minska utsläpp. Exempelvis om stål kan framställas med vätgas i stället för med kol minskar koldioxidutsläppen med tio procent. Och om transportsektorns utsläpp av koldioxid skulle gå att få bort skulle minskningen vara en tredjedel av de nuvarande utsläppen.

Att ändra tekniken för sådant som stålframställning är något för företag som jobbar med det att klara av i teknik. Transportsektorn kan påverkas av alla som använder fordon, företag och individer och den offentliga sektorn (stat, kommuner).

Senaste månaderna har en majoritet av de nysålda bilarna varit elbilar eller laddhybrider (kombination av el och fossilt eller annat bränsle). På personbilssidan har Sverige i nyförsäljning med eldrivna bilar, helt eller delvis, ökat snabbt. Vad gäller eldrift har lastbilarnas drivning inte kommit lika långt som personbilar i utveckling i teknik.

Annons

Annons

För att ladda elbilar behövs el och nu, vintertid, är den dyr. Här kommer en rad faktorer in, som marknadssystemet för elpriser med internationella flöden av elhandel. Och även att tillgången på naturgas i västra och centrala Europa är begränsad eftersom Ryssland håller nere mängden gas nu, antagligen av säkerhetspolitiska skäl.

Ansträngningar ska göras framför allt gemensamt, vilket är bra. Om var och en också kan göra en del och det som man kan är det också bra

Att ställa om till lägre utsläpp av koldioxid medför kostnader, i alla fall på kort sikt. De måste tas av olika aktörer. Den offentliga sektorn skulle behöva ta upp lån för att göra åtgärder, helst i ett tidigt skede.

En del problematik finns dock, som att befintliga system och sådant som bilar kan behöva användas den tid som de är tänkta att fungera, av bland annat resurshushållande skäl gällande tillverkning. Att få fram stora volymer snabbt när många vill ha samma sak, exempelvis elbilar, kan också vara svårt.

I Sverige har vissa sorters metoder och tekniker valts, som att prioritera elbilar. Att driva bilar med vätgas är dock en metod som inte Sverige har gått in för, men som exempelvis Japan tillämpar. Vätgas är en bärare av energi och är aktuell för att bära energi från bland annat vindkraft. För ståltillverkningen utan kol ska vätgas också användas som central del i processen.

Sedan 2015 finns målsättningen, av regeringen inför klimattoppmötet i Paris det året, att Sverige ska bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer. I Sverige är inriktningen alltså att göra så mycket som möjligt för att nå 1,5-gradersmålet, så att landet gör sin del för att begränsa den globala uppvärmningen så den inte överskrider den gränsen.

Annons

Annons

Förutsättningarna att lyckas med det kunde vara bättre, eftersom Sverige med sitt kalla klimat vintertid, stora glesbebodda områden och tung, energikrävande industri har svårare utgångspunkt än länder som har varmare klimat och är tätare befolkade. Men målsättningen finns och ansträngningar ska göras framför allt gemensamt, vilket är bra. Om var och en också kan göra en del och det som man kan är det också bra och innebär en viktig folklig uppslutning. Det blir sammantaget ett bra arbete för att nå klimatmålen om lägre utsläpp av koldioxid och begränsa den globala uppvärmningen.

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan
Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy