Har du 14 dagars semester och tänker dig till södra Italien? Ett tips: lägg åtta dagar på resmålet och sex dagar på själva resan. Vi tog tåget från Leksand till Taormina på Sicilien och tillbaka. Resan blev halva nöjet.

Resan startade från Leksand och tåget gick klockan 05.46. Foto: Mats Rönnblad
Tåget går klockan 05.46 från Leksand och är framme i Hamburg vid 20-tiden på kvällen. En timme senare går nattåget till Alperna ( läs Zürich). Nästa morgon tar du snabbtåget till Rom och övernattar där. Dagen därpå är du i Sicilien.
Tre resdagar ner - och lika många hem. Det är poängen om man köper den billigaste interrail-biljetten. Då har man sammanlagt sju resdagar att fördela inom en månad. En resebyrå i Kalmar fixar rubbet. Om du inte är en fena på internet och bokar själv, förstås.
Annons
Annons

Scilla vid Messinasundet nära Sicilien. Foto: Mats Rönnblad
Jag klarade det inte. SJ, Deutsche Bahn och Tranitalia blev för mycket för mig. VISA hit och koder dit. Nej tack. Detta måste bli mycket enklare. En app för hela bokningsrubbet kopplat till bankkortet, det ser jag fram emot så småningom.
Vi åkte i januari månad, från norra till södra Europa, för att möta våren och ljuset. Borlänge, Bologna, Bari, Brindisi. Se där en bunt härliga stationer på B som vi for förbi.
Jag gillar livet på tågstationer. Folk som kommer och folk som är på väg. Svenska, tyska eller italienska ur högtalarna. Attention! Avgång! Digitala tidtabeller på stora ljustavlor. Caféer. Rullväskor. Tågpersonal i uniformer.

Bild från en andraklasskupé mellan Rom och Lecce. Foto: Mats Rönnblad
Det finns ett sympatiskt lugn på tågstationer. Det räcker om du är på plats 15 minuter före avgång. That's it.
Det är april på morgonen, maj på förmiddagen och juni på eftermiddagen
Tågen är moderna och bekväma i hela Europa och Sverige behöver inte skämmas. Italien är dock snäppet bättre. Läderfåtöljer överallt. Avgångstider exakt på sekunden och 300 kilometer i timmen på flera sträckor.
Annons
Att åka parallellt med Autostradan i Norditalien och blåsa förbi biltrafiken satte fart på mina resefunderingar: Oj, "så 1900-tal" att åka på asfalt med gummihjul! Oj, "så 2000-tal" att rulla dubbelt så fort på järnväg med stålhjul!
Annons
Blev det långtråkigt med tåget? Nej. Jag hade laddat upp med böcker men inte en enda blev läst på vägen. Till och med tunneln under alperna (lika lång som sträckan mellan Leksand och Falun) blev intressant. Den avverkades på hisnande 20 minuter.
Tråkigast? Tja, bullerplanken i delar av Italien, flera kilometer ibland. Och Toscanas tunnlar. Landskapet glimtar till ibland, men mycket av järnvägen går under jord.
Hur är vädret då i Apulien, Kalabrien och Sicilien i januari/februari?
Vädret är helt okej, det är april på morgonen, maj på förmiddagen och juni på eftermiddagen.
MATS RÖNNBLAD

Snabbtåget från Zürich nosade på 300 kilometer i timmen. Foto: Mats Rönnblad
Fakta
Resan genom Europa
Tågresa 1 (Interrail): Leksand-Borlänge-Stockholm-Malmö-Köpenhamn-Hamburg-Zürich-Lugano-Bologna-Rom-Bari-Lecce.
Lokalresor i Italien ( buss, tåg - ej Interrail): Lecce-Gagliano-Gallipoli-Tarnato-Matera-Scilla-Messina-Taormina.
Tågresa 2 (Interrail): Taormina-Messina-Neapel-Bologna-Milano-Lugano-Hamburg-Köpenhamn-Malmö-Mjölby-Borlänge-Leksand.
Pris: Interrailkort (7 resdagar i en månad) 3180 svenska kronor /person + sovvagn genom Tyskland tur och retur med frukost 1600 kronor + sittplatsbiljetter ca 300 kronor. Lokala resor i södra Italien ( läs Apulien och Kalabrien) ca 600 kronor.
Vår resperiod: Januari/februari
Tågförseningar: En timmes tågstrejk i Messina och 20 minuters försening mellan Hamburg och Köpenhamn. Vi klarade tåget till Malmö, på hemvägen, med tre minuters marginal.
Interrail-biljetter: Centralens Resebyrå, Kalmar. Telefon 0480-36 22 10
Tågbiljetter för lokaltåg i Apulien och Kalabrien: Köps i biljettautomater på alla stationer i Italien med VISA eller Mastercard.

Hemresan gick via Neapel. Foto: Mats Rönnblad.