Annons

Annons

Annons

Annons

Robert Sundberg

ledare socialdemokratisk

Robert Sundberg
Laddbara bilar blir fler och politiken styr ditåt

Laddbara bilar (Del 2 av 2)

Detta är en opinionstext.Tidningens hållning är oberoende socialdemokratisk.

Laddning av elbilar. Foto Janerik Henriksson / TT.

Annons

Det har kommit statistik på den geografiska fördelningen av de nyregistrerade (sålda) elbilarna för 2021, i en kartläggning gjord av fordonstjänsten blipp. En del tidningar har publicerat det eller delar av det. Flest elbilar i relation till invånarantalet, men ofta även i antal, har sålts i kommuner där invånarna har hög snittinkomst, som Danderyd, Solna, Nacka och Vellinge.

Minst andel i relation till invånare, och ofta även i antal, har elbilar sålts i kommuner i Norrland, främst dess inland. I kommunen Skellefteå med Northvolts batterifabrik för bildrift, såldes cirka 22 elbilar per tio tusen invånare. Det innebar ungefär hälften så mycket som i Stockholms kommun, där 46 elbilar såldes per tio tusen invånare det året.

Annons

Sverige har på kort tid ökat antalet laddbara bilar mycket. Sedan några månader är de i majoritet bland nysålda bilar, eller mer exakt inregistrerade nya bilar. De laddbara bilarna är dels rena elbilar, dels hybrider som har elmotor och en förbränningsmotor som vanligen är för bensin.

Annons

Båda bilsorterna, rena elbilar och hybrider, har alltså ökat. Elbilarna, med bara elmotor, utgjorde nästan en femtedel av de 300 000 bilar som såldes, registrerades, nya 2021.

Norge har i flera år legat långt framme gällande laddbara bilar, kanske främst i världen. Reglerna för laddbara bilar har där varit förmånliga. De är nu nästan en halv miljon i bilparken eller en femtedel av de cirka 2,8 miljoner bilarna i landet. De laddbara bilarna var hela 64 procent av de i Norge nyregistrerade bilarna 2021.

Flera biltillverkare går in för att sälja elbilar. Och några planerar att bara tillverka sådana om cirka tio år. Men globalt finns även andra tekniska lösningar för bilars drift. I Brasilien går merparten av bilarna sedan några årtionden på etanol. Det är ett drivmedel som tillverkas av rörsocker där.

Och Japan inriktar sig på att ha vätgas som stor energibärare framöver, bland annat för bilar. Framställs vätgas genom spjälkning av vattenmolekyler med hjälp av förnyelsebar energi, som exempelvis vindkraft, vattenkraft, solkraft eller vågkraft så är det en klimatvänlig energiform. Bilavgasen som erhålls är vattenånga.

Men i Sverige är nu de etanoldrivna bilarna få och vätgasdrift verkar myndigheterna inte vara inriktade på att bilar ska ha, trots att en etablerad teknik finns för det och används i bland annat Japan där den är planerad att växa och flera biltillverkare producerar vätgasdrivna bilar.

Annons

I Sverige är det för bilsektorn laddbara bilar som är i centrum både för biltillverkare och myndigheter: Det är närmare bestämt främst elbilar, även om hybriderna (två motorer varav en för el) ännu är fler totalt och bland de nysålda bilarna. Från och med i höstas är laddbara bilar i majoritet bland nya bilar som registreras och bland dem är hybriderna flest men de rena elbilarna närmar sig att vara lika många.

Annons

De laddbara bilarna har alltså ökat i den svenska bilparken när de laddbara och främst elbilarna ökar bland nysålda bilar. Beroende på hur man räknar var de laddbara bilarna mellan tre och fyra procent i bilparken i början av 2021 och mellan fem och sex procent vid årsskiftet 2021 och 2022.

Elbilar prioriteras av biltillverkare och verkar vara inne nu, populära, bland de som köper bil oavsett om de är privatpersoner eller juridiska personer (främst företag)

Sverige är dubbelt så stort som Norge i invånare så bilparken på drygt fem miljoner här är dubbelt så stor som i Norge. Om andelen laddbara bilar nu är runt fem procent här mot 20 i Norge så är antalet i Sverige cirka en kvarts miljon mot det dubbla i Norge.

En rad faktorer påverkar hur snabbt mängden laddbara bilar ökar, som regler för skatter och annat som möjligheter att ladda en eldriven bil på olika platser i geografin, vid hemmet, på arbetsplatser, i stadskvarter, på handelsplatser.

Laddstolpar har visat sig finnas främst i kommuner i och omkring storstäderna där befolkningen har en ganska bra inkomst. Infrastrukturen för laddstolpar är i behov av att byggas ut.

Här kan det påminnas om att elbilar i nuläget får en bonus, rabatt, på inköpspriset vid köp av dem enligt systemet med bonus malus. Mer exakt är det en ny bil som har inget eller lågt utsläpp av koldioxid som får den bonusen, upp till en viss prisnivå på bilen, 700 000 kronor.

Annons

Annons

Pengarna kan dock få svårt att räcka till om så många som nu köper laddbar bil. Bonusen kan även komma att sänkas kommande år. Politisk styrning påverkar utvecklingen med laddbara bilar, som nämnda bonus och anslag för utbyggnad av laddstolpar. Men elbilar prioriteras av biltillverkare och verkar vara populära nu bland de som köper bil oavsett om de är privatpersoner eller juridiska personer (främst företag).

I oktober 2021 blev laddbara bilar fler än de ickeladdbara bland de nyregistrerade i Sverige, om än knappt med 51 procent mot 49 (Ny Teknik 2/11 2021). Trenden med majoritet för laddbara bilar bland nya bilar i Sverige bestod året ut.

De tio mest sålda märkena och modellerna av elbilar (bara elmotor) i oktober var VW ID4, Skoda Enyaq, Polestar 2, Kia E-niro, Nissan Leaf, MG ZS EV, VW ID3, Ford Mustang Mach-E, BMW I3, Hyundai Ioniq.

De tio mest sålda märkena och modellerna av elhybridbilar (alltså bilar med två motorer, en elmotor och en motor till som vanligen drivs med bensin men i enstaka fall diesel) i oktober var Kia Ceed, Volvo XC60, Toyota Rav4, Kia Niro, Volvo XC40, MG EHS, Volvo S/V60, Kia Sorento, Mercedes GLE, BMW 3-serie.

Annons

Annons

Till toppen av sidan