Annons

Annons

Annons

Annons

Dalarnas län

Debatt
(V)i stöder förslaget om avgiftsfri kollektivtrafik för unga

Text: 

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Patrik Liljeglöd (V): "Vi har ett gyllene läge nu att påverka människors resmönster och vanor."

Bild: Arkivbild, Christian Larsen

Annons

Det är glädjande att läsa Socialdemokraternas förslag om att införa avgiftsfri kollektivtrafik för unga, Dala-Demokraten 1/8 "Socialdemokrater förslår avgiftsfria bussturer" vilket helt går i linje med det som Vänsterpartiet under förra mandatperioden fick igen via budgetförhandlingar med den socialdemokratiska regeringen 2014-2018.

Självklart stödjer vi detta förslag. Vi alla vill nog bygga ut kollektivtrafiken så att fler kan åka till och från jobbet och till och från fritidsaktiviteter. Den stora utmaningen är Dalarnas geografi och det låga antalet resenärer. Kollektivtrafiken styrs med skolans behov först. Skolans elever utgör en stor del av kollektivtrafikens resenärer, sedan bygger man på lite med arbetspendlarna.

Annons

Annons

"Det är inte en orimlig tanke att 10 procent köper ett årskort, för den summan och får en räckvidd i hela Dalarna", skriver David Örnberg (V).

Bild: Stefan Rämgård-Östlund, Arkivbild

Vänsterpartiet vill utöver detta komplettera förslaget med en mer långsiktig strategi för kollektivtrafiken som skulle gynna både miljö och klimat, men också ge människorna i Dalarna mer jämlika ekonomiska förutsättningar i sitt resande. Vårt förslag “En tia om dagen”, ett årskort som täcker resande i hela Dalarna för en kostnad om 305 kr i månaden skulle inte bara säkra Regionens intäkter, utan även innebära stora ekonomiska förtjänster för den som väljer att åka kollektivt, för till exempel sina arbetsresor, vilka med dagens drivmedelspriser ökat radikalt.

Det krävs endast cirka 31 000 sålda årskort, det vill säga att cirka 10 procent av Dalarnas befolkning köper ett årskort med månadsvis betalning, så skulle Regionen få in lika mycket inkomster som de fick 2019, året innan pandemin slog till.

Det är inte en orimlig tanke att 10 procent köper ett årskort, för den summan och får en räckvidd i hela Dalarna, det rimliga är snarare att anta minst det dubbla. Det innebär inte bara att förslaget med stor sannolikhet finansierar sig själv, utan även skapar ekonomiskt utrymme att utveckla det gemensamma resande ännu mer. Det tillsammans med att Region Dalarna driver kollektivtrafiken i egen regi kommer kunna innebära att kollektivtrafiken kan byggas ut på sikt.

Vi har ett gyllene läge nu att påverka människors resmönster och vanor, till nytta för både miljö och klimat och den enskildes plånbok.

“En tia om dagen” Visst klarar vi det.

Patrik Liljeglöd (V), Regionrådskandidat

David Örnberg (V), ledamot i kollektivtrafiknämnden

Annons

Annons

Till toppen av sidan