Annons

Annons

Annons

Annons

ledare socialdemokratisk

Krönika Lennart Götesson: Marknaden klarade inte laddstolpar och fibertråd

Krönika: Laddstolpar och fiberdragning

Text: 

Detta är en opinionstext.Tidningens hållning är oberoende socialdemokratisk.

Två saker som tillkommit för människor att hantera under senare år är fiber för datakommunikation, samt elbilar där det behövs laddning efter X antal mil. Både fiberdragningen till hushållen och byggandet av laddstationer släpptes fria för den så kallade marknaden att ordna.

I båda fallen har marknaden, om inte misslyckats, så dock inte lyckats på ett för kunderna tillfredsställande sätt. Kommunerna har tvingats vara med när det gäller fiberdragning, men också när det gäller laddstationer. Marknaden har gjort som marknaden ska göra och avvaktat eller helt enkelt låtit bli när man sett att inga snabba förtjänster fanns att hämta.

Infrastruktur borde vara statens problem att ordna, ibland delegerat till regioner och kommuner. Det stoppar ju inte företagen att få en del av kakan för någon ska ju göra jobbet. Fiberdragningen blev lite av ett Klondyke för företag. In och gräv där det är lönsamt och så fick kommunerna med statliga bidrag fixa det som inte var lönsamt.

Annons

Annons

Elbilars laddstationer kom också till på marknadens villkor. Tesla satsade på en egen uppbyggnad, främst efter de stora vägarna. I övrigt blev det en laddningsmöjlighet här och en där. Tittar man på kartan efter laddningsmöjligheter så är det spridda skurar med punkter. Lite verkar det vara tänkt så att stockholmare ska kunna åk till Sälen, Idre och Åre och några platser till utan problem. Några som fattade vitsen med laddstationer var snabbmatsställen.

Två bilar på laddning en vinterdag. På vintern går det åt mer el än på sommaren och elbilsförare måste ladda oftare. Foto: Lennart Götesson.

Det gäller också att förse sig med rätt laddkort eller rätt RFID-bricka och app i telefonen för att få ut el från en laddstation. Marknaden gjorde naturligtvis som marknaden ska göra och satte upp laddstationer med egna betallösningar och det var inte bankkort.

Nu börjar det i och för sig hända saker så att det blir enklare. Här hade det behövts styrning. Laddning av elbilar sker bäst och billigast hemma även om det kostar att skaffa den utrustning som behövs, även med statligt bidrag. Men det blir också en orättvis uppdelning mellan boendeformer.

Villaägaren har lätt att ordna sin laddning och för boende i bostadsrätter går det också oftast enkelt. Boende i hyresrätter kan dock få problem om de inte har tillgång till en egen parkeringsplats

Annons

Annons

Villaägaren har lätt att ordna sin laddning och för boende i bostadsrätter går det också oftast enkelt. Boende i hyresrätter kan dock få problem om de inte har tillgång till en egen parkeringsplats och p-plats är något som många hyresgäster saknar.

Det finns i dag ca 150 000 personbilar som bara drivs med el. 2030 spås det finnas 2,5 miljoner i Sverige. Då måste laddstationer finnas i hela landet och boende i hyreshus måste också få tillgång till ”billig” hemmaledning.

Lennart Götesson. Foto: Privat.

Lennart Götesson

Krönikör

Annons

Annons

Till toppen av sidan