Annons

Annons

Annons

Annons

Dalarnas län

Insändare
Fullständigt galet sätt att besluta om hastigheter

Text: 

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Jag tvivlar starkt. Eller är det tjänstemännen på Länsstyrelsen som är ute och cyklar? Troligtvis är de bara cyklister med ett grundläggande hat mot bilister som beslutar om hur och varför skyltar om högsta hastighet ska placeras.

Anledningen är det fullständigt galna sättet att besluta vilka hastigheter som gäller på våra vägar. Alltså hur och vilka skyltar som sätts upp. Eller är beslutsfattarna hos länsstyrelsen, trafikverket och kommunerna oeniga om vem som bestämmer? Är det därför det är så tokigt. Jag får intrycket att besluten om gällande hastigheter i Dalarna beslutats och genomförts vid gemensamma firmafester.

Trafikverkets huvudkontor Borlänge.

Bild: Jerry Brodin

Annons

Annons

Det är bara att ta bilen och köra från Säter i Dalarna och köra mot Borlänge längs riksväg 70 för att få några exempel. Åk sedan mot Falun och fortsätt mot Rättvik längs riksväg 69.

Det är 80 kilometer i timmen som gäller på den raka 2:1-vägen som tidigare hade 100 som högsta hastighet. Det gäller alltså 80 på sträckan i båda riktningarna.

Från Säter mot Borlänge på riksväg 70 är det 80 som gäller.

Bild: Arkivbild

Eftersom jag nyss färdats från Skåne upp genom landet så kan jag vittna om att motsvarande sträcka i övriga landet för motsvarande vägstandard oftast är 110 och ibland 100.

Kan det vara som så att skyltarna glömts bort beroende på att de sattes upp över vintern senast?

När man så närmar sig Borlänge händer något lustigt. Strax före Borlänge höjs hastigheten till 100 i höjd med Romme travbana. Är det för att bilister snabbt ska åka vidare och inte stanna och spela på hästar?

Strax före Borlänge, om man kommer söderifrån på riksväg 70 så höjs hastigheten från 80 till 100.

Bild: Arkivbild

Lägg nu märker till vilken hastighet som gäller i rondeller efter riksväg 70 i Dalarna. Högsta hastighet är 60. Grattis om du lyckas hålla den hastigheten i en rondell. Även på sommaren är risken för sladd med hjulspinn uppenbar. Du kan ju inte åka dit för fortkörning eller vårdslöshet i trafik. Det är ju bara att peka på skyltarna om du blir stoppad.

Annons

Notera vilken hastighet som gäller i rondeller efter riksväg 70 i Dalarna. Foto: Fredrik Sandberg.

Annons

Men akta dig noga. Kommer du ut på kanten så är risken att bilen välter och rullar runt. En rondell är ju i praktiken en kraftig kurva.

Jag menar att den logiska högsta hastigheten är 30. Över 30 blir det obekvämt för de som åker med i bilen. Det blir vad som kallas för en ”kom till mig”-kurva för den som sitter till höger där bak får de övriga tryckta mot sig av centrifugalkraften.

Dessutom är det svårare att visa hänsyn till andra bilister i rondellerna i 60 knyck eftersom alla andra kör betydligt långsammare och till och med kanske stannar till för att släppa fram de som är inne i rondellen.

Sträckan mellan Falun och industriområdet Tallen är märklig.

"På den kurviga vägsträckan vid Tallen i Falun är det 110 åt ena hållet och 90 åt det andra hållet. Hur kommer det sig?", frågar sig insändarskribenten.

Från Falun blir det 110 ganska omgående. Sträckan fram till Tallen är kurvig. Den logiska hastigheten är 90 om du frågar mig. 110 kan det bli efter avfarten till Tallen men inte före.

Dessutom blir det 90 strax innan påfarten från Tallen mot Falun. Så på samma kurviga vägsträcka är det 110 åt ena hållet och 90 åt det andra hållet. Förklara det den som kan.

Om du passerar Falun mot Rättvik via rondellerna är det 60 som gäller för hela sträckan inklusive det fyra rondellerna. Så det är bara att sätta på farthållaren när du kommer in i Falun.

Annons

Jungfrurondellen, vägen från Rättvik till Falun eller från Falun mot Rättvik. Fotograf: Anders Norin

Genom Grycksbo kan man glädjas åt att beslutsfattarna haft många skyltar på lager. Dubbla 30- och 40-skyltar i en strid ström. Det som är kul är att det varierar mellan 30 eller 40 in till villorna på höger sida innan man åker ut ur Grycksbo.

Annons

Man får gasa på ordentligt om man ska komma upp i dessa för vägsträckorna enorma hastigheterna. För att inte tala om inbromsningen framför husen. Den logiska hastigheten är nämligen 10 eller lägre. Fast egentligen behövs inga hastighetsskyltar alls in till fastigheter. Så varför just i Grycksbo?

Dessutom anser beslutsfattarna att de som bor i husen är synskadade eller rent utav dumma i huvudet eftersom det ska vara dubbla skyltar vid deras infarter.

Måste man inte ha körkort när man jobbar på Länsstyrelsen, Trafikverket eller kommuner och har hand om trafikfrågor?

Rolf Granlund, tidigare taxiförare för Taxi Stockholm

Annons

Annons

Till toppen av sidan