Annons

Annons

Annons

Cykling

Insändare
Bilar för hela slanten?

Text

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Biltrafik utan större begränsningar i både små och stora tätorter är något som kraftigt försämrar förutsättningarna för en säker och trivsam miljö för andra trafikantgrupper. Det handlar inte bara om stora städer utan också om exempelvis Dalarnas byar med trånga gator, utan gång- och cykelbanor. Ständiga klagomål från invånare som inte vågar släppa ut sina barn i den miljön och som också själva kan tycka att den är riskabel. Gång på gång upprepas den sortens nödrop i lokaltidningarna.

Falu kommun bör sätta fart med utbyggnad av cykelplanen från 2014. Foto: TT

Och vad gör myndigheterna? Kommuner och Trafikverket bollar frågan mellan sig, ofta får lokalbefolkningen beskedet att ingen åtgärd ska ske, eller så finns det pengar om fem år (men till stora vägprojekt, till exempelvis en ny flygplats i dalafjällen, finns det mycket pengar).

Annons

Annons

Jag har varit året-runt-cyklist i Falun sedan tidigt 90-tal och det är inte speciellt roligt

Mycket har hänt under det senaste decenniet, inte minst på cykelområdet. Nationellt har det gjorts en hel del för att lyfta fram gående och cyklister. Sedan 2010 har en nationell cykelstrategi tagits fram, över 100 stadsmiljöavtal har tecknats och det nationella cykelrådet följer kontinuerligt upp utvecklingen. En del kommuner och regioner har arbetat med bra förutsättningar för gång- och cykeltrafik.

Nu har det kommit en omarbetad version av handboken "Mobilitet för gående, cyklister och mopedister" från Trafikverket och Sveriges Kommuner och Regioner. Den har ambitionen att ge stöd och idéer för att öka standarden för miljöer som används av gående, cyklister och mopedförare klass II. Handboken är bara en i raden av goda råd om hur miljön för gående och cyklister ska kunna förbättras.

Jag har varit året-runt-cyklist i Falun sedan tidigt 90-tal och det är inte speciellt roligt. När jag cyklade bland bilarna i Stockholms innerstad fanns det åtminstone sådant som högerregeln, här kommer man till korsningar där ingen vet vad som gäller. Hur ska sjuåringar kunna cykla till skolan i sådana miljöer? Ytterligare en cyklist har hamnat på sjukhus efter en cykelolycka vid underfarten till Tiskenparkeringen – inte oväntat.

Annons

Den 8 september ska mitt medborgarförslag om att Falu kommun äntligen ska sätta fart med utbyggnad av cykelplanen från 2014 upp i kommunfullmäktige. Kent Vickström och jag har en gång tidigare stått i fullmäktige i samma ärende. Vi fick bara medhåll av Vänsterpartiet den gången. Och cykelplanen är ju bara början. Samma visa nu i denna bilälskande region?

Bernt Lindberg

Bernt Lindberg. Foto: arkiv

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan