Annons

Annons

Annons

Annons

Bilsport

Annica rattar sin bil som en dubbel mästare - bäst på dragracingbanan

I ett falurött hus på en gård i Färnäs bor en svensk mästare i dragracing. Och inte bara det, Annica Larsson kan även titulera sig Europamästare 2022.

Text: 

Annica Larsson slutade som dubbel mästare i dragracing efter årets säsong, med sin Ford Falcon från 1963. Som bonus fick teamet pris för snyggast lack.

Bild: Nina Källmodin

Annons

Annica har gått från att åka raggarbil till att vara funktionär under dragracingtävlingar - och vidare till att själv sitta bakom ratten när ljuset slår om till grönt. Annica Larsson och hennes man Lars-Olof "Lollo" Larsson har alltid haft ett bilintresse. Det har de också fört över på dottern Angelica, som började köra juniordragster när hon bara var 12 år. Numera tävlar mamma och dotter tillsammans med sitt team Fordever och Lollo får följa med som lastbilschaufför och mekaniker.

– Jag började köra aktivt 2005 men tog licensen redan 1989, berättar Annica.

Då drog de igång dragracingtävlingar i Mora och Orsa och arbetade som funktionärer, men någon egen körning blev det inte.

– Det såg ju jättekul ut, men det blev inte så. Sedan var det en kompis som hade en bil de höll på och reparerade, som vi till slut löste ut. Och då blev jag förare av den, säger hon.

Annons

Annons

Numera är Annica Larsson van bakom ratten i sin dragracingbil, men det tog över 15 år från det att hon tog sin licens tills att hon började tävla. Först var hon bara funktionär under tävlingar i Mora och Orsa.

Bild: Nina Källmodin

Bilen var en herrgårdsvagn från 1957, en Ford Fairlane.

– Jag lekte mest runt. Jag hade ingen större chans, tävlingsmässigt, säger Annica.

Desto bättre går det nu. Annica kan titulera sig som tvåfaldig mästare 2022. Sedan 2010 har hon bytt bil och kör nu en Ford Falcon från slutet av 1963. Den hade hon haft ögonen på i flera år på tävlingar innan hon äntligen fick möjlighet att köpa den. Året efter bilbytet började hon tävla i Super gas, den klass som hon nu blivit dubbel mästare i.

SM-statyetten som visar att Annica Larsson blev svensk mästare i klassen Super gas.

Bild: Nina Källmodin

– Vilken klass du kör i beror dels på hur snabbt bilen kan köra, dels på hur du kör, förklarar Annica.

Klasserna är blandade, alla möter alla.

– Man kan möta allt från en 15-åring upp till 70, säger Annica.

I Super gas vinner den som kommer först i mål utan att köra banan snabbare än 9,90 sekunder, som är den nedre gränsen. Dottern tävlar i lite snabbare klasser och har en bil med mer muskler, men ett tag tävlade de i samma klass och mötte varandra. Annica skrattar och skakar nekande på huvudet åt frågan om hon lät dottern Angelica få några fördelar när de möttes på tävlingsbanan.

Annons

Annica Larsson i sin Falcon på tävlingsbanan. Bild: Privat

Annons

– Inom dragracing är alla hjälpsamma och vill att det ska göras upp på banan, inte i depån, säger hon. Det är väldigt mycket gemenskap. Jag brukar säga att det är 20 procent körning och 80 procent depå.

Det var dock nära att hon blev nerpetad från sin förstaplats i näst sista tävlingen för i år. Hennes närmaste konkurrent skulle köra i Sundsvall och då ha chansen att gå om henne i poängställning, medan Annica inte såg någon möjlighet att ta sig dit och betala både resa och anmälningsavgift. Men då lade hon ut ett inlägg på teamets sida i sociala medier och fick ett stort gensvar.

– Jag hade inte väntat mig att så många skulle ge så mycket. Sedan hade vi råd både att anmäla oss och tanka bussen. Då blir man rörd i hjärtat, säger Annica.

Tack vare stödet knep hon sitt guld under tävlingarna i Sundsvall. När Annica och Lollo var på hemväg ringde dessutom dottern, som stannat kvar. Då hade Fordever oväntat vunnit pris både för snyggast lack och snyggaste team, som grädde på moset.

Fokus på varvtalet. Inredningen ser lite annorlunda ut än i en vanlig personbil, men Lollo försäkrar att det går att göra om den för landsvägskörning igen med lite arbete.

Bild: Nina Källmodin

– Nu hoppas jag att jag får behålla ettan på bilen som man får som vinnare även efter nästa säsong, säger Annica.

I väntan på våren får hennes Falcon vila i garaget, där även dottern Angelicas bil står isärplockad för att få växellådan lagad. Det är tur att mekanikern bor på samma gård.

Annons

Annons

Till toppen av sidan