Flera resenärer påverkas just nu av att tåg 8120 mellan Borlänge och Mora strand tillfälligt ställts in, från SJ beklagar vi verkligen detta.

Flera resenärer påverkas just nu av att tåg 8120 mellan Borlänge och Mora strand tillfälligt ställts in. Från SJ beklagar man detta.
Bild: Elin Turpeinen
Det är en prioriterad och viktig avgång, men just nu har vi inte tillräckligt med personal.
Annons
Annons
Vi hoppas att bussersättningen ändå ska kunna fungera som en lösning tills den ordinarie turen så snart som möjligt återigen kan trafikera sträckan.
I en insändare i DD den 16 september uttrycker insändarskribenten frustration och oro. Vi har största förståelse för detta och har satt in två olika ersättningsbussar. Eftersom restiden med buss blir längre än med tåg har vi satt in en buss som avgår samma tid som tåget, och ytterligare en som avgår tidigare, men har samma ankomsttid som tåget normalt har.
Anledningen till att just denna avgång är tillfälligt inställd är på grund av personalbrist. Vi har helt enkelt inte tillräckligt många lokförare för att kunna köra alla våra turer under några veckor.
Vi har helt enkelt inte tillräckligt många lokförare för att kunna köra alla våra turer under några veckor
Detta är ett problem som finns i hela Sverige just nu.
Flera resenärer har precis som insändarskribenten undrat varför just morgonturen blir drabbad, varför kan man inte ställa in en senare tur där färre reser?

DD den 16 september.
Annons
Svaret är att behovet av lokförare, precis som efterfrågan på att resa är som störst just på morgonen.
Annons
Hela branschen skriker just nu efter lokförare och SJ nyrekryterar och har även startat en egen lokförarutbildning för att kunna möta de behov som finns.
Vi förstår frustrationen och vi vill självklart att alla som väljer att resa med oss, och förlitar sig på tågpendlingen ska kunna göra det. Vi jobbar på en lösning så att bussersättningen ska bli så kortvarig som möjligt.
Martina Nord
Presskommunikatör SJ