Annons

Annons

Annons

Göran Greider

ledare socialdemokratisk

Göran Greider
Det stora tågrånet pågår hela tiden!

Text: 

Detta är en opinionstext.Tidningens hållning är oberoende socialdemokratisk.

SJ:s biljettförsäljning klappade ihop när biljetterna till julens resor släpptes häromdagen. Och folk blev, med rätta, vansinniga. Det är dessutom helt rubbat att biljettpriserna är så marknadsstyrda: I min värld ska priserna vara fasta! Det ska inte vara så att den som är dålig på det digitala och heller inte kan sitta uppe hela natten för att beställa biljetter ska missgynnas, vilket nu är fallet. SJ ska inte hålla på med några ”släpp” av biljetter, som om det rörde sig om någon kommersiell julkonsert!

I somras bytte jag från svenskt tåg till norskt när jag åkte från Östersund till Trondheim. Att kliva in i det norska tåget var som att komma till ett paradis. Allt fungerade!

Annons

SJ:s VD Monica Lingegård hr det tufft nu!

Bild: Jeanette Fundin

Annons

En pressad VD för SJ har cirkulerat i media och sett bekymrad ut. Och även om biljettrusningen var enorm, och även om Trafikverket sjabblat med sin planering så är det är skandalöst att SJ inte fixat ett fungerande IT-system.

Som närmast permanent tågresenär hör jag till dem som kan vittna om det allmänna förfallet på tågen – det är väldigt ofta stopp och ofta är det så att något inte fungerar, t ex toaletterna. Sträckan Dalarna-Stockholm är ofta en prövning. I somras bytte jag från svenskt tåg till norskt när jag åkte från Östersund till Trondheim. Att kliva in i det norska tåget var som att komma till ett paradis. Allt fungerade!

Hur har den svenska järnvägstrafiken blivit en så eländig historia? Det finns en längre och större historia om den svenska järnvägstrafiken. Sedan åttiotalet har järnvägen utsatts för privatiseringar och bolagiseringar och vi har fått konkurrens på spåren och därmed har alla de goda samordningseffekterna gått förlorade och även det långsiktiga underhållet av spår och vagnar. Journalisten Mikael Nyberg skrev för ett antal år sedan en lysande rapportbok om den nyliberala avregleringsgalenskap som drabbat järnvägen. Boken heter Det stora tågrånet. Det rånet pågår oavbrutet, hela tiden. Och förövarna är de politiker och regeringar som sedan åttiotalet drivit fram det rådande tågkaoset.

Annons

Bara det faktum att många tågsträckor idag körs av ett kinesiskkontrollerat bolag förskräcker. Tågtrafiken ska givetvis vara en nationell angelägenhet och inget annat. Den borde helt enkelt vara ett nationellt monopol och inte slås sönder av marknadstänkande.

Själva SJ är bara en guppande kork på detta avreglerade marknadshav och även om vi ska bli förbannade på korken så är det mot detta privatiserade hav som ilskan till slut måste riktas.

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan