Annons

Annons

Annons

Insändare
Mycket dumt att sänka skatten på bränsle

Text: 

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

I dagsläget är det givetvis mycket dumt att sänka skatten på bränsle – snarare borde man göra tvärtom. Men att slopa reduktionsplikten, dvs tvånget att blanda in biobränsle i fordonsbränsle, är sannolikt mycket bra i många aspekter – särskilt för miljön.

Det är viktigt att ta en närmare titt varifrån biobränslet kommer.

Bild: Erik Simander/TT

Annons

Annons

Det är viktigt att ta en närmare titt varifrån biobränslet kommer. En marknadsledande leverantör av HVO med bas i Finland anger för 2021 följande ursprung: Endast 5 procent består av animaliska fetter från Norden, hälften är animaliska fetter från övriga världen, en fjärdedel från indonesiska oljepalmer och knappt en femtedel är rapsolja, mest från Tyskland och Australien. Det är fullständigt ohållbart att dammsuga hela världen på animaliska restprodukter och biprodukter från palmoljetillverkningen samt att importera stora mängder matolja bara för att kunna påstå att bilismen i Sverige uppfyller etappmål i klimatomställningen.

Prissänkningen genom den slopade reduktionsplikten bör givetvis kompenseras genom höjd bränsleskatt

Att omdirigera de globalt sett mycket begränsade mängder restprodukter och råvaror som lämpar sig för biobränsletillverkning minskar inte klimathotet ett dugg men förvärrar samtidigt den andra globala krisen, biodiversitet och ekosystem.

Reduktionsplikten som förment enkel lösning är inget annat än en gigantisk grönmålning (”greenwashing”) av vägtrafiken. Prissänkningen genom den slopade reduktionsplikten bör givetvis kompenseras genom höjd bränsleskatt.

Annons

Därmed finns det resurser att satsa på minskat inkomstskatt och på bättre skolor – eller annat för att avlasta människor som får det svårt på grund av inflationen.

Dietmar Gleich, Falun

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan