Annons

Annons

Annons

Insändare
Bra att planerna stoppats

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Regeringen ligger klart efter bland annat med utbetalning av elstöd och sänkning av drivmedelspriser vid pump. De ska dock ha en mycket stor eloge för att man har fått stopp för planerna på höghastighetsjärnvägen. Därmed har fortsatt penningrullning utan potentiell lönsamhet kunnat stoppas.

Bra att det är stopp för planer på höghastighetsjärnväg.

Bild: Matthias Schrader

Annons

Annons

Ingen förespråkare har nämligen velat visa biljettkostnad baserad på samtliga kostnader - kontra samhällsnyttan.

Dessutom var tanken att boende i övriga Sverige (Dalsland, Värmland, Dalarna och Norrland) skulle skattefinansiera äventyret utan annat än mikroskopisk nytta för denna stora del av riket.

Låt Trafikverket med full kraft utföra mångårigt eftersatta reinvesteringar och bygg dubbelspår på lämpliga bansträckningar för att kunna göra dessa reinvesteringar utan stora trafikstörningar. Stora pengar kan överföras från vägbudget då, i takt med att gods går från långtradare till tåg, vägslitaget minskar betydligt. Långtradare står för 85 procent av vägslitaget. Beredskapsaspekter för såväl militärt som civilt försvar skall då ingå i re- och nyinvesteringar.

Ryssland har ingen demokratisk tradition och utgör därför hot i säg 50 år till. Oelektrifierade Inlandsbanan från Gällivare till Daglösen kan relativt snabbt upprustas med nytt signalsystem, många mötesspår etcetera för att avlasta högbelastade nord-syd-banor. Loken (FCEV) drivs då med grön vätgas. Tåget Arctic Rail Express är bara ett som med stor fördel skulle kunna köra Inlandsbanan.

Skattebetalare

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan