Annons

Annons

Annons

Robert Sundberg

ledare socialdemokratisk

Robert Sundberg
Eldrivna bilar dominerar bland de nya bilarna 2022

El- och laddbara bilar i Sverige

Text

Detta är en opinionstext.Tidningens hållning är oberoende socialdemokratisk.

Antalet nya bilar per år kan variera mycket i Sverige. Om man går tillbaka 50 år såldes 225 000 nya bilar under oljekrisens 1973. Sedan ökade försäljningen och nådde 313 000 för 1976, nästan 90 000 eller 40 procent mer. De åren kom Volvo med sin nya 240-modell. Sedan minskade bilförsäljningen till knappt 190 000 lågkonjunkturens 1981. Men sedan ökade försäljningen till 343 000 under högkonjunkturens 1988.

Därefter blev konjunkturen sämre. 1993 såldes bara 125 000 nya bilar. Sedan ökade försäljningen igen till nästan 300 000 per år vid sekelskiftet, 1999 och 2000. Och 2015 till 2019 följde fem bra år i bilförsäljning med 345 000 till 380 000 per år.

Antalet nya bilar som såldes, eller snarare registrerades, under 2022 var 288 000 visade statistik som kom vid årsskiftet. Det var det lägsta antalet på nio år. Bland de nya bilarna var de laddbara i majoritet för första gången gällande ett helår.

Annons

Annons

Nya bilar som är elbilar, alltså enbart drivna med elmotor, var 33 procent eller nästan 96 000. Det är en ökning jämfört med 2021, då elbilarna var 19 procent av de nya bilarna som totalt var 301 000. I antal var elbilarna 57 000 det året. Antalet elbilar bland de nya bilarna har alltså ökat mycket på bara ett år.

En Volvo 244 GL från början av 1980-talet. Foto: Annika af Klercker / SvD / SCANPIX.

Bild: Annika af Klercker / SvD / TT

De bilar som drivs av två motorer, där ena är eldriven och laddbar, laddhybrider, var 23 procent av de nya bilarna 2022, nästan 67 000. Bilar som drivs med el, helt eller delvis, är därmed i majoritet bland nya bilar under 2022, över 160 000 av knappt 290 000.

De bilar som drivs av bensin eller diesel var 2022 bara drygt en tredjedel av de nya bilarna, cirka 100 000, fördelade på runt 66 000 bensindrivna och drygt 33 000 dieseldrivna. En tiondel av de nya bilarna klassas att de har övriga drivmedel. Några av dem är drivna av etanol eller vätgas eller en kombination av drivmedel. I en del fall har de en elmotor som inte är laddbar utan laddas av bilens rörelseenergi från vanligen en bensindriven motor, en hybridbil som inte är en laddhybrid.

För övrigt är en majoritet av de som köper elbil en privatperson vad gäller 2022. Under 2021 var det häften av elbisköparna som var en privatperson. Företag var den andra hälften bland de som köpte elbilar 2021.

Annons

Utvecklingen mot större andel av den totala bilparken som är driven av laddbara bilar fortsätter i och med denna utveckling. Varje år skrotas nästan 200 000 bilar varav nästan alla drivs av bensin eller diesel. De ersätts av bilar som mer än till hälften av dem är laddbara. Och bland de nästan 100 000 begagnade bilar som exporteras per år är en hög andel bensin- och dieseldrivna.

Annons

Elbil som laddas vintertid. Foto: Adam Ihse / TT.

Bild: Adam Ihse/TT

Utvecklingen med nya bilar har flera aspekter, där utsläppen av koldioxid är en av dem. Nya bilar är även krocksäkrare och ersätter äldre bilar med sämre krocksäkerhet. De nya bilarna är främst framhjulsdrivna eller fyrhjulsdrivna och har bättre vägegenskaper än de som skrotas som har högre andel bakhjulsdrivna bilar.

7 november meddelade regeringen att den tar bort klimatbonusen med omedelbar verkan från efter 8 november. Den dagen blev den sista som det gick att teckna sig för en bil med utsläpp av koldioxid på en viss låg nivå som främst elbilar klarar och kunna berättigas till att få klimatbonus. Den var på 70 000 kronor upp till ett pris på 700 000 kronor för bilen. Regeringen fick kritik för borttagandet av klimatbonusen. Risken är att de som köper elbilar, de bilar som främst berättigades till klimatbonus, minskar eller planar ut på dagens nivå när bonusen upphör, var en del av kritiken.

Risken är att de som köper elbilar, alltså de bilar som främst berättigades till klimatbonus, minskar eller planar ut på dagens nivå när bonusen upphör, var en del av kritiken.

Annons

I Sverige har den politiska inriktningen varit att eldrivna bilar ska ersätta bensin- och dieseldrivna bilar. I andra länder, exempelvis Japan, finns vätgasdrivna bilar som ett alternativ (vätgasen driver en elmotor). Den tekniken är mer beprövad och har funnits längre än de eldrivna bilarna vars teknik med batteriers kapacitet fortfarande är under förbättring.

Annons

Etanol är ett förnybart bränsle som inte av politikerna verkar ses som ett alternativ att ersätta bensindrivna bilar med. Men i den omtalade reduktionsplikten blandas allt mer etanol in i bensinen, just nu nästan åtta procent.

Andra drivmedel än el, som vätgas och etanol, finns alltså för att ersätta bensin och diesel för drift av bilar. Eftersom batterier är känsliga för kyla är länder med mildare klimat än Sverige på vintern mer lämpliga för eldrivna bilar. Men det har blivit Sverige och främst Norge som kommit att ligga långt framme i att öka mängden eldrivna bilar.

I regeringens budget för 2023 finns 400 miljoner kronor i anslag för att underlätta utbyggnaden av laddstolpar för att kunna ladda elbilar. Och 2024 och 2025 satsas en halv miljard kronor per år. Om det är tillräckligt för att utbyggnad ska ske i takt med det ökade antalet eldrivna bilar är oklart. Att ladda en elbil tar längre tid än att tanka en bil med bensin eller diesel. Att tanka vätgas går också fortare än att ladda med el.

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan