I många år har man kunnat pendla med tåg från Säter till jobbet både mot Borlänge och Stockholm. Tåget har blivit ett alltmer attraktivt alternativ för de som pendlar till jobbet.
Framöver tvingas man kanske ta bilen i stället. Det går nämligen inte i dagsläget att lita på att de populära avgångarna finns när man ska åka. Sedan pandemin upplever man att möjligheterna att tågpendla har blivit sämre. Avgångarna har blivit färre och biljetterna dyrare.
Annons
Annons

I många år har man kunnat pendla med tåg från Säter till jobbet både mot Borlänge och Stockholm. Nu har möjligheterna till tågpendling från Säter blivit sämre. Foto: arkiv
Det är en period på sex timmar när det inte går något tåg från Stockholm som stannar i Säter. Det går så kallade snabbtåg på andra tider, men de stannar inte i Säter.
SJ kör den här trafiken och är ensam ansvarig leverantör. Det är SJ och inte Region Dalarna eller Säters kommun som äger frågan om dessa inställda turer. Kommunicera gärna med Säters kommun och Region Dalarna innan ni gör stora förändringar i trafiken.
Det är viktigt att ha kvar möjligheten att pendla till jobbet från alla orter efter Dalabanan
Det inte är okej att bara ta bort förutsättningarna för människor att pendla in eller ut från Säter för sitt uppehälle. Med den stora upprustningen av Dalabanan som pågår och med den nya perrongen som staten bygger i Säter, vore det tråkigt om vi som bor här inte kan ta tåget till jobbet.
Nu måste det till en förändring så att man kan fortsätta bo i våra kommuner och tågpendla till sitt jobb.
Om det absolut måste ställas in avgångar på Dalabanan så är det snabbtåget som inte stannar i Säter och Hedemora som ska tas i första hand. Det är viktigt att ha kvar möjligheten att pendla till jobbet från alla orter efter Dalabanan.
Annons
Då skapar vi likvärdiga förutsättningar för alla orter där Stockholmståget normalt stannar.
Annons
Mats Nilsson
Socialdemokraterna
Kommunstyrelsens ordförande i Säters kommun

Mats Nilsson (S), Kommunstyrelsens ordförande i Säters kommun.
Bild: Privat