Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Men är ändå fjärde största turistområdet i Sverige

/
  • --Japp. Dags för gemensamma tag säger gruppen som jobbar i Destination Dalarna: Carl Johan Ingeström, Visit Falun, Lotta Magnusson, länsturistchef Region Dalarna, Peter Entian, turistchef Idre-Älvdalen, Håkan Rosén, turistchef Ludvika-Smedjebacken, Cecili

Annons


4,4 miljarder kronor i rsomsttning. 11 miljoner vernattningar. 4 500 rsanstllda. Dalarna r Sveriges fjrde strsta turistomrde. Men landskapet tappar fart.

Siljan, Slen, Idre och Falun/Borlnge. Det vimlar av turistml i Dalarna. Alla r duktiga var fr sig. Men Dalarna tappar fart och saknar ett samlat grepp.
Det gr bttre i Stockholm, Vrmland, Skne och Vstergtland. Dr kar turistnringen med upp till fyra procent rligen. I Dalarna r kningen bara en procent.

Ett kluster

- Vi mste se upp s vi inte blir frnkta, sger Lotta Magnusson, lnsturistchef p region Dalarna.
- Vi har bildat Destination Dalarna. Ett kluster fr samverkan mellan alla som verkar inom besksnringen i Dalarna.

Samla aktrer

I veckan samlades 200 turistarrangrer frn hela Dalarna p Ejendals Arena i Leksand.
Det var dr som nya Destination Dalarna presenterades.
- Det finns ingen plats dr hela Dalarnas turistutbud finns samlat. Det blir Destination Dalarnas uppgift.
- Vi r ett frivilligt och ppet initiativ. Mlet r att inom tv r ha en gemensam slj- och besksorganisation, sa Lotta Magnusson.


MATS RNNBLAD
0247 - 611 50

Mer läsning

Annons