Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nina Cernold berättar om sin tid som lärare på Dormsjöskolan

/
  • Nina Cernold skrev ned sina upplevelser av Dormsjöskolan, boken kallad Internatet. FOTO: BONS NISSE ANDERSSON

Annons


Lnsstyrelsens kritik r som en liten krusning p ytan. Det sger flera fre detta anstllda p Dormsjskolan. Nina Cernold som arbetade dr som lrare skrev en bok efter sin tid p skolan som hon d kallade Internatet. Nu berttar hon att boken handlar om Dormsjskolan.
- Efter artiklar i tidningarna om lnsstyrelsens kritik knner jag att det r dags att bertta.

Nina Cernold hade hrt att Dormsjskolan tillmpade en speciell pedagogik. Hon hade jobbat som lrare i mnga r och var intresserad av att f lite nya impulser. Nr det visade sig att en lrartjnst skulle tillsttas p Dormsjskolan skte hon den. Dormsjskolan bestr av en behandlingsdel och en skola.

Allvarlig kritik

Hr fr barn, framfrallt med ADHD, Damp, autism och Aspergers syndrom vrd och behandling. Det r en ppen institution. Personalen fr bara anvnda vld som att hlla fast barnen om det r ndvrn. Det har hnt oftare n s, visade lnsstyrelsens rapport dr Dormsjskolan fick allvarlig kritik. Men Nina Cernold och andra fre detta anstllda som DD pratat med tycker nd att attityden mot barnen var det vrsta.

En chock

Hon fick fin kontakt med pojkarna i sin klass och med kollegorna. Mtet med flera av behandlingsassistenterna blev dremot en chock. Och de fanns fr det mesta med i klassrummet och de kunde beordra ett barn att lmna rummet, berttar hon.
- Ofta fr bagatellartade frseelser.
I boken beskriver hon hur ett barn vid ett tillflle fick lmna rummet efter att ha lagt sin mlarpensel p ett annat barns skolbnk.
- Det var stndiga provokationer och sjlvklart reagerade barnen nr de blev utslpade ur rummet. Barnen fick ofta hra: Nu har du valt bort nr de hade brutit mot ngon av alla regler. Det betydde att de valt bort allt frn frimrken till utflykter genom att uppfra sig fel.
Hon beskriver ocks hur bra det fungerade nr hon ngon gng fick chans att lsa en konflikt p egen hand p samma stt som i vanliga skolan; genom att lta barnen ge sin version av det som hnt och sedan diskutera lsningar tillsammans.

Manipulerades

- D fick jag veta att jag manipulerats av barnen och att de behvde s mycket tydligare regler och grnser n andra barn. Men de behvde krlek, omtanke och ngon som lyssnade.
Hur ska killar i tonren till exempel kunna sitta helt stilla utan att vnda sig mot sina kamrater d och d, frgar hon sig.
Nr hon protesterade hos skolledningen fick hon veta att det var assistenterna som visste barnens bsta, berttar hon.
- En lkare p plats bekrftade att man anvnde KBT-metoden, en kognitiv beteendeterapi med ett pongsystem; teckenekonomi. Det r skert inte ngot fel p den men om personalen inte har rtt kompetens kan det bli helt fel. Och mnga behandlingsassistenter saknade helt formell kompetens.

Urartade

- I Dormsj urartade metoden till ett rent bestraffningssystem fast syftet r att belna positiva beteenden. Barn som uppfrde sig fel togs ur gruppen och fick inte vara med p utflykter de sett fram emot som en dag i pulkabacken eller en skidtur.
Hon arbetade p Dormsjskolan under fyra mnader 2003. Sedan orkade hon inte mer.
- Det blev ohllbart. Ibland hade jag inga elever p flera dagar eftersom assistenterna tagit dem ur skolan.
Hon hade skrivit ned det mesta av det hon upplevt.
- Men frst efter tv r orkade jag skriva boken. Och nu vill jag bertta om vilket HVB-hem det r.
Mer information om boken finns p www.internatet.org


KRISTINA VAHLBERG
023-475 61
kristina.vahlberg@daladem.se

Mer läsning

Annons