Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

30 miljoner för ny Kyrkbro

Kyrkbron i Avesta börjar ta slut, kanske håller den fem år till, kanske tio. En grov uppskattning är att en ny bro kostar 30 miljoner kronor.

Annons

Kyrkbron byggdes i mitten på 1930-talet och restaurerades i början av 1980-talet. Nu finns det skador. Vatten läcker genom asfalten så att betongen spricker när vattnet fryser och det finns rostskador på armeringsjärnen.
– Ingenting varar för evigt, konstaterar Jan-Gustaf Eriksson, Avesta kommuns tekniska förvaltning.

Kommunen har låtit broexperter undersöka alla broarna, och domen är att en ny Kyrkbro måste planeras inom 6-8 år.
Förutom skadorna finns det också andra skäl att bygga nytt. Nuvarande bro är smal, körbanan smalnades av ytterligare när gång- och cykelbanan breddades på nedströmssidan.
Det går inte att få till ­ordentliga gång- och cykelbanor.

Jan-Gustaf Eriksson säger att en ny bro kommer att bli bredare och få högre och bredare räcken.
– En grov schablon säger att en ny bro skulle kosta 30 miljoner kronor.
– Jag är ingen broexpert men Trafiksäkerhetsverket har inspekterat bron och det är inte några akuta problem eller säkerhetsrisker.

I budgeten finns redan en brorenovering. Det är Järnvägsbron vid Brogård i Krylbo. Kostnaden beräknas till 2,2 miljoner kronor.
Den bron är mycket speciell. Inte nog med att Trafikverket äger fundamentet och kommunen bara överdelen av bro. Dessutom finns en ansökan om att ­K-märka bron.

Den byggdes som järnvägsbro för norra stambanan och togs i bruk 1875. Den var då landets längsta järnvägsbro med 205 meter. Bron ersattes 1916 av en ny bro alldeles intill, och byggdes om till vägbro. När kommunen tog över vägbron, behöll Trafikverket fundamentet för att eventuellt kunna bygga dubbelspår.
Bron har ett 50 meter långt huvudspann av gallerverk och är Sveriges äldsta av de tre gallverksbroarna som finns kvar.
Jan-Gustaf Eriksson berättar att en expert konstaterat att bron tål tyngden av trafiken, däremot är kör­banan i dåligt skick.

Kommunen ska sätta sig i en diskussion med länsstyrelsen om vad en eventuell K-märkning innebär.

Eva Högkvist
eva.hogkvist@daladem.se