Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

50 miljoner satsas på högskolans nätbaserade utbildning

Annons


Elva forskare på Campus Lugnet, är nu igång inom programmet NGL - Nästa Generations Lärande. En av doktoranderna är Anna Teledahl, som jobbat som matematiklärare i Hälsinggårdsskolan. Nu blir hon en av kommunens två doktorander på Högskolan Dalarna.
- Jag är stolt över Falu kommuns satsning, det är ovanligt att kommuner finansierar en doktorand, säger Anna Teledahl.

Idag finns informationsteknologin (IT) överallt i samhället, såväl i arbete som fritid. I en för Sverige unik satsning finns nu på Högskolan i Dalarna en forskarskola som tittar på hur våra liv förändras, nu och i framtiden av den digitala kommunikationens snabba utveckling. Doktoranderna ingår i forskarskolan Teknikburna Kunskapsprocesser som är ett samarbete mellan Högskolan Dalarna och Örebro Universitet. Fokus ligger på hur digitalisering, sociala medier och snabba globala kommunikationer förändrar vårt sätt att nå all befintlig kunskap och skapa ny kunskap. Om hur informations- och kommunikationsteknik (IKT) kan tas till vara, förbättra och öka kvaliteten i lärandet.
- Den tekniska utvecklingen sker i en enormt rask takt. Vi ska använda den nya tekniken, det nya sättet att tänka, att socialisera, ta detta in i vår högskola, säger Mark Dougherty, föreståndare för forskarskolan.
De elva doktoranderna representerar samtliga världsdelar och bedriver forskningsprojekt om bland annat äldrevård, språk, matematik och politik. Anna Teledahls forskning är inriktat på bedömning och uppföljning av elevers kunskaper och på vilket sätt nya medier kan spela en roll i detta. Hennes forskning är till hälften finansierad av Falu kommun.
- Falu kommun kommer att få direkt del av denna satsning då jag kommer använda kommunens matematikundervisning och utvecklingsprojekt som underlag i min forskning, säger Anna Teledahl.
Lärande och socialiseringsprocesser är ett viktigt forskningsområde vid Högskolan Dalarna. Tyngdpunkten ligger i lärandet i samband med internet och nya kommunikationstekniker. Nu satsas 50 miljoner kronor på att ytterligare stärka högskolans ledande position inom nätbaserad utbildning i Sverige.
- Hälften av våra studenter läser på nätet. Vi behöver beforska vår egen verklighet, säger professor Mark Dougherty.
Nu fortsätter man med teman med fokus på nya sätt att bilda och att använda kunskap. Utbildnings- och forskningsprojektet NGL - Nästa generations lärande - vill skapa ett lärande som bygger på att tillsammans skapa kunskap. Man vill även forska fram ett lärande som anpassas till elevers olika lärstilar och levnadssituationer. I februari 2012 anordnas en konferens i samarbete med KTH. Ett forum för diskussion, men även ett sätt att profilera Högskolan Dalarna som lärosäte.

CAMILLA SELLERGREN
023-47529
camilla.sellergren@daladem.se