Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

500 presumtiva SSAB- kunder på besök

Annons

500 presumtiva kunder besökte SSAB i Borlänge på tisdagen för att delta i ”Experience Day”. De kom i ett specialchartrat tåg från Stockholm som åkte ända in på verksområdet.

– Vi har deltagare från 45 länder och det är 15:e gången som SSAB delar ut Swedish Steel Prize. Men det är första gången vi kör in på verksområdet med ett chartrat tåg, säger SSAB:s informationsansvarige Anna Östlund.

Tanken på att dela ut ett Swedish Steel Prize väcktes i mitten av 90-talet och 1999 delades det första priset ut när det gäller produkter av höghållfasthetsstål. Och det är inte bara SSAB:s kunder som kan komma ifråga för priset, utan alla som gör en produkt med höghållfasthetsstål.

Men någon prisutdelning fick inte de 500 deltagarna på Experince Day uppleva i Borlänge under tisdagen, de får hållas till tåls till i kväll när vinnaren presenteras i Stockholm. Men SSAB hade gjort ett späckat och intressant program för de 500 besökarna som var uppdelade i åtta olika grupper.

DD besökte gruppen som med buss hade sökt sig till Reiyers bondgård i Koppslahyttan. Där blev de bland annat förevisade en container och en plog som är gjorda i höghållfasthetsstål.

– En jordbrukscontainer har en normal livslängd på cirka 5–6 år. Med höghållfasthetsstål kan vi förlänga den livslängden till det dubbla. Kostnadsmässigt betyder det mycket, men även för miljön när livslängden blir dubbelt så lång, berättade Johan Mattsson, som är segmentsansvarig för jord- och skogsbruk på SSAB.

Mattsson berättade också att man får plats med tre containrar på en lastbil med släp och att det lätta höghållfasthetsstålet gör att man kan lasta tre ton extra på bilen. Där finns det också stora pengar att tjäna, men framför allt miljövinster.

– Det är positivt att maskinerna blir lättare och hållfastare, vi behöver inte byta reservdelar så ofta. Dessutom så blir jordbruksmaskinerna hela tiden större och större och då är det viktigt att få ner vikten på dem, säger Lars Reyier som är jordbrukare i Koppslahyttan.

– Det här är första gången vi tar ut kunderna på det här viset och visar dem vad de kan göra med vårt stål. Det är en tuff marknad vi jobbar på för att sälja in våra produkter och då måste man hitta olika vägar att marknadsföra oss på, säger Anna Östlund.

Håkan Eriksson
hakan.eriksson@daladem.se