Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

60 nya jobb till Falun

Annons

Nya jobb och färre förseningar.
Nu satsar SJ rejält på trafiken till och från Dalarna och nyanställer sammanlagt omkring 60 personer.
– Det blir både lokförare och ombordpersonal, säger Dan Olofsson, trafikchef hos SJ.

Anledningen är att SJ inrättar en så kallad åkstation för den personal som bemannar tågen som SJ kör till och från Dalarna; till Falun respektive Mora.
Stationen kommer att finnas i Falun. Exakt var är däremot inte bestämt.
– Nästa vecka inleder vi arbetet med att leta efter lämplig lokal, säger Dan Olofsson.

Lämplig är i sammanhanget en lokal där det finns plats för omklädningsrum, lunchrum och plats för arbetsledare. Gångavståndet mellan åkstationen och järnvägsstationen i Falun bör vara högst fem minuter. Totalt handlar det om ungefär 60 personer som ska ha Falun som bas och arbeta på tågen som går till Falun eller Mora.
– Vår personal på dalatågen i dag är stationerad i Västerås, Stockholm, Hallsberg och någon gång har vi även haft personal från Sundsvall.
All falubaserad personal är sådan som kommer att nyanställas. Enligt Dan Olofsson är anledningen dels att flera anställda går i pension, dels att SJ är i en expansiv fas.

Lokförare, färdigutbildade som får kompletterande utbildning på SJ:s olika tågmodeller, kommer att anställas i augusti-september, likaså den del av ombordpersonalen som hjälper till vid växling, övriga något senare under hösten.
Nyheten, som släpptes av SJ genom ett pressmeddelande på onsdagsförmiddagen, kommer även att få positiva effekter för de som reser till och från exempelvis Stockholm eller Arlanda.
Visserligen kan trafikstörningar, förseningar, förstås även uppstå med personal som är stationerad i Falun.
– Vi har större möjligheter att hantera eventuella störningar, säger Dan Olofsson.
Som exempel nämner han att förseningar en kväll inte nödvändigtvis behöver innebära att det blir följdförseningar dagen efter på grund av att personalen inte fått den dygnsvila den har rätt till.

Är det några andra förändringar att vänta i tidtabellen i december?
– Nej, inte vad jag vet. Den nya tågplanen är inte fastställd ännu. Vi ska lämna in våra önskemål senast nu på måndag.

Eric Salomonsson
eric.salomonsson@daladem.se