Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

600-800 barn väntas

Annons

Inom några år väntas 600-800 barn och unga slussas genom mottagningsenheten Sopranen i Borlänge. Deras kompetens och behov ska kartläggas och de ska komma in i rätt undervisning.
– En fantastisk möjlighet om vi lyckas, säger Ulf Månsson, skolchef.

Mottagningsenheten är numera inrymd i Sopranen som varit gymnasielokal tidigare. Den upptar hela huset. När DD kommer på besök är Leopoldo Letier, enhetschef, omgiven av barn.
– Det här är en väldigt fin verksamhet, säger han.
Alla barn har rätt till grundskola, betonar Ulf Månsson.
– En stor utmaning att klara det. Och en fantastisk möjlighet att lyckas slussa in barn och unga i skolan och i samhället.

– Vi räknar med att kartläggningen tar 16 veckor, Då ska man ha en bild av barnens förmågor och kunskaper, vad de har för skolutbildning och vad de i så fall gjort. Deras föräldrar som också kommer med intervjuas också.
Nästa steg är att slussa in barnen i svenska skolan, till en förberedelseklass eller en alfabetiseringsklass i Sopranen om barnen har det behovet.
De kan också slussas ut till sin hemskola med det stöd man kan ge där.
– De skrivs in i en skola från dag ett. Alfabetiseringen pågår längst 12 månader. Klasserna har en person som kan prata somaliska som det handlar mycket om under anhöriginvandringen.
– En utbildad person som kan jobba med den svenska läroplanen ska också finnas med. Vi ska ju fånga lärandet.

Innan de 12 månaderna gått bedöms barnen vara mogna att flytta ut i en vanlig klass under en inkluderingsperiod. En särskild pedagog hjälper rektorer och lärare hur de ska ta emot de nya eleverna framgångsrikt.
– Vi ska ge dem en bra start i deras skolgång som baserar sig på deras kompetens. När de kommer ut till sin skola ska de ha möjlighet att få stöd av svenska som andraspråk, modersmål samt studiehandledning på modersmål om de behöver.
Ett bekymmer är att det är svårt att hitta personal med rätt kompetens att kunna ge barn studiehandledning på deras eget modersmål, just nu somaliska.
– Vi behöver också statligt stöd för att klara kompetenskraven och klara verksamheten som ökar när så många barn och unga som inte har svenska som modersmål kommer till enheten.

Här tas också föräldrar emot. De kan få hjälp att hitta rätt instans för allt från bostad till ekonomiskt stöd.
– Det ska vara en dörr in oavsett om det handlar om socialtjänst eller hitta bostad.
Alla barn har rätt till grundskola

Kristina Vahlberg
kristina.vahlberg@daladem.se