Annons
Vidare till dalademokraten.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

800 000 till skolprojekt med Ljungbergsfonden

Ljungbergsfonden har beviljat 800 000 kronor till skolan i Borlänge och Falun. Det ska bekosta ett projekt för att höja elevernas intresse för naturvetenskap och teknik.

Kommunerna har under året genomfört en förstudie finansierad av Ljungbergsfonden. I intervjuer och arbetsgrupper har elever, lärare och rektorer identifierat hur undervisningen i naturvetenskap och teknik kan bli mer relevant och intressant för dagens ungdomar.

– För att kunna intressera och engagera ungdomar för naturvetenskap och teknik måste undervisningen vara relevant och intressant utifrån dagens viktiga frågeställningar. Detta rimmar också med vad forskningen säger, och vi har förmånen att samarbeta med Anders Jidesjö som forskar just på vad som väcker ungdomars intresse för naturvetenskap och teknik och hurintresset kan behållas över tid. Resultat från PISA-studierna visar också på vikten av att tänka helhet och förstå kunskapens olika dimensioner, säger Sara Jons, VD i Ljungbergsfonden, enligt pressmeddelande.

Skolchefen Jonatan Block, Falu kommun och Lars Walter, Bildningschefen för Borlänge kommun, intygar bägge betydelsen av projektet.

– Nätverken och kunskapsöverföringen, som projektet genererar, är otroligt viktiga för oss, säger Jonatan Block.

– Att ta tillvara och utgå från de samhällsfrågor som är nära eleverna gör undervisningen mer relevant och meningsfull, säger Lars Walter.

I samband med Ljungbergsdagen, då Ljungbergsfonden premierar stipendiater, träffades skolcheferna i Falun, Borlänge, Älvkarleby och Karlstad tillsammans med Ljungbergsfonden och forskaren Anders Jidesjö. De diskuterade utveckling, kvalitetshöjning och kunskapsutbyte mellan parterna.