Annons
Vidare till dalademokraten.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Air France ska ersätta Falubo

En 33-årig Falubo drabbades av problem i samband med en resa. Air France bör nu ersätta kunden enligt ett beslut från Allmänna reklamationsnämnden.

En 33-årig Falubo och hans reskamrat var inbokade på en flygning från Arlanda till Johannesburg, Sydafrika, via Paris.

Flyget skulle enligt tidtabell avgå den 15 augusti 2013 klockan 19.30, men avgick inte förrän klockan 21.49. Till följd härav missade de sitt anslutningsflyg i Paris och bokades om till dagen därpå och anlände därigenom ett dygn senare än enligt plan till Johannesburg. Förseningen från Arlanda orsakades av sent inkommande flyg.

Air France har motsatt sig ersättningsyrkandet eftersom förseningen orsakades av extraordinära omständigheter, då det tog Arlanda flygplats personal längre tid än väntat att hjälpa en rörelsehindrad passagerare av det inkommande flyget.

Förseningen orsakades således av Arlanda flygplats och inte av bolaget och någon kompensation kan därför inte utges, enligt Air France. Detta till trots har anmälaren med ressällskap erbjudits varsitt tillgodokvitto på 2 700 kr som en goodwill-gest, skriver bolaget.

Vid beräkningen av kompensationen ska beaktas att Sydafrika varit slutdestination. Avståndet dit är sådant att ersättningsbeloppet uppgår till 600 euro per resenär, totalt alltså l 200 euro. Falubons yrkande ska mot bakgrund av det ovan anförda bifallas, skriver ARN.