Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Aktiva insatser ska locka studenter

Kommunstyrelsen har i ett svar på en interpellation förklarat hur kommunens marknadsföring till nya studenter förvandlats till ett vinstprojekt.

Annons

Genom att så många av de studerande efter insatser valt att skriva sig i Borlänge har kommunintäkterna ökat enligt ordförande Jan Bohman, S, som handlagt ärendet.
Det var folkpartiets representanter Lars Ingvarsson och Monica Lundin som i en interpellation i början av december i fjol ställde frågan hur kommunen lockar presumtiva studenter att studera vid Högskolan Dalarna och att dessutom bosätta sig kommunen.

Ämnet kom upp redan i slutet av september, då partiets ledamot i Kultur- och fritidsnämnden påpekade att Borlänge kan erbjuda ett brett utbud av aktiviteter som berikar studenternas sociala tillvaro.
Nu redovisar Bohman i ett svar flera åtgärder, planerade och redan genomförda.
Bland annat har bolaget Studentconsulting i flera år haft uppdraget att skicka information till nya studenter som, om de väljer att skriva sig på orten, bland annat får ett paket med olika rabatter.

Nästan hälften, eller runt 53 procent, av de studenter som varit inskrivna vid något av Högskolans program under de senaste tre åren har varit folkbokförda i Borlänge och det är ett resultat av insatserna, enligt handläggaren.
Jan Bohman hänvisar också till kommunens monter på P&L-festivalen, där man jobbar aktivt för att få kontakt med ungdomar som man hoppas ska välja Borlänge som studieort.
Under 2013 planerar man, förutom redan instiftade IT-dagen, dessutom en Teknikutbildningsdag för att få gymnasieungdomar att välja ingenjörsutbildning på Högskolan Dalarna.
Dessutom ska en ny tjänst inom Samhällsbyggnadsektorn tillsättas med huvuduppgiften ”Flytta till Borlänge”, enligt kommunstyrelsens Jan Bohman.
Lena Relte