Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Äldre utsatta för bedrägeri

/
  • Christina Bröms är konsumentvägledare för Mora, Orsa och Rättvik.
  • Christina Bröms är konsumentvägledare för Mora, Orsa och Rättvik.

Christina Bröms, konsumentvägledare i Mora, Orsa och Rättvik, har fått en oroande mängd spörsmål på sitt bord. Samtliga gäller bedrägeri riktat mot äldre.

Annons

Personerna i fråga har blivit uppringda av försäljare som påstår sig erbjuda samma tjänster som NIX, det vill säga att de kan spärra din telefon från telefonsamtal i marknadsförings-, försäljnings- eller insamlingssyfte.

Men NIX är gratis.

Detta är långt ifrån gratis.

– Bara i går fick jag fem samtal om samma ärende. Det är äldre människor som har fått en faktura där endast några dagar återstår av betalningstiden. Summorna det rör sig om sträcker sig upp till 499 kronor. Det finns ingen ångermöjlighet, ingen information, säger Christina Bröms.

En del har avböjt, men ändå fått tjänsten. Andra har tackat ja, men trodde då att servicen var gratis, precis som de vanliga villkoren för Nix-Telefon.

– Lurendrejeri, säger Christina Bröms, och uppmanar de drabbade att bestrida fakturan direkt.

– Gör man inget säger man ja tack. Det är en tyst accept. Man måste protestera. Då har man gjort en aktiv handling. Du ska bestrida fakturan, kräva kreditering och hänvisa till att det inte finns något giltigt avtal, säger Christina Bröms.

På fakturan står det ett kundnummer och fakturanummer. Det ska man uppge, tillsammans med summan i själva fakturan. Samtidigt ska man kräva kreditering på beloppet, vilket innebär att om man får krediteringen på att beloppet är borttaget. Dessutom ska man påtala att det inte finns något giltigt avtal.

Antingen gör man det genom att skicka ett rekommenderat brev till företaget i fråga medan man sparar en kopia, eller så mailar man företaget.

– Det är jätteviktigt, poängterar Christina Bröms.