Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Alla hade varit uppsagda och mail och telefon avstängda direkt”

Tack för en bra ledare i lördags (om Telia Sonera).
Jag jobbar på ett av våra stora privata företag i Sverige som säljare. Inom mitt bolag så har vi sedan många år tillbaka en ”code of conduct”.

Annons

Vi har webbaserade utbildningar varje år hur vi ska agera och uppträda i olika situationer och hur vi ska göra lagliga och etiska affärer.
Har själv gjort mindre affärer med länder som är suspekta och det finns regler inom bolaget hur man ska göra affärer med dessa länder. Man har satt upp varningsflagg osv.
Vad jag vill komma till är att om man gjort så som Telia har gjort så hade alla som hanterat den affären varit uppsagda och mail och telefon avstängd direkt.
Helt otroligt att detta inte direkt uppfattas som muta eller totalt oetiskt.
”Säljare”

Svar: Ja, Telia Soneras affärer och brist på moral är mycket märklig. Den troliga förklaringen är väl att ledningen faktiskt i hög grad sett mellan fingrarna, för att inte missa de vinstrika marknaderna i Centralasien.
Nu är Telia Sonera på väg att få en ny styrelseordförande, Marie Ehrling. Kanske kan hon göra något åt företagets förlorade heder. Men vinsterna på dessa nya marknader kommer även fortsättningsvis att utgöra en enorm frestelse. Hennes första uttalande som nådde offentligheten andades just detta: Vi måste göra affärer! Även i suspekta länder!
Sådan är kapitalismen. Varför tänkte ingen på det när folkaktien Telia en gång presenterades?

Göran Greider
goran.greider@daladem.se