Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Äger exklusiva turistfartyget M/S Origo som utforskar Svalbard

Annons

Han har stått i valet och kvalet.
Frysa ihjäl i det iskalla vattnet på Svalbard eller bli uppäten av världens farligaste rovdjur, isbjörnen.
Peter Burman, Linghed, har ett minst sagt intressant jobb.

Från kontoret i Linghed styr han två exklusiva turistfartyg som besöker udda resmål.
-- Jag har varit i Antarktis, arktiska Kanada och på Grönland men föredrar Svalbard, säger Peter Burman.
Peter är född i Stockholm men flyttade till Bingsjö i Dalarna 1978. Han träffade sin fru Karin och 1981 flyttade de in i hennes föräldrahem i Linghed.
Han var på landbacken i fyra år.
-- Sedan drog eller slet mig sjön tillbaka, berättar Peter.
Vid sidan av sjölivet var det långa perioder med mycket arbete hemma i Linghed.
-- Vi tog över jordbruket på gården i Linghed 1981, men 1986 lönade det sig inte längre att ha 16 mjölkkor, så då la i ner, berättar Peter som bor kvar i Linghed.

Är det inte svårt att kombinera sjölivet och att bo i inlandet?
-- Nej, är du på sjön i fyra eller sexmånaders perioder kan du bo var som helst resten av året och jag saknar alltid skogen när jag är på sjön, säger Peter.
Han utbildade till sig sjöingenjör i Härnösand och har arbetat på diverse fartyg innan började köra turister 1993.
Exotiska resor har lett 2000 mil uppför floden Amazonas, han har färdats runt hela Sydamerika, till Antarktis, Arktis och Karibien.

Alltid fullbokat

Klientelet på resorna har ändrats något med åren.
-- Förr kunde rika turister följa med i ett halvår och ha egna möbler med sig. Nu är det kortare resor och vi tar en del backpackers (ryggsäcksmänniskor) med oss, berättar Peter.
Fortfarande reser en del kändisar med på resorna, som alltid är fullbokade.
Prins Albert av Monaco har varit till Arktis.
-- Vi har alltid med oss olika experter som föreläser ett par gånger per dag, berättar Peter.
Att resorna är populära vittnar inte minst återbesöksgraden om.
-- Över 65 procent av våra resenärer återvänder och reser med oss igen, konstaterar han.

Nära döden

Genom åren har Peter varit med mycket vi landkrabbor har svårt att förstå.
-- Värst var väl när vi kom in i en storm och mötte enorma vågor norr om Skottland, minns Peter
Dörren slets upp på akterdäck på båten som kastades upp och ner i höga berg och dalar i vattnet.
-- Jag försökte stänga den, men då kastades jag ut genom dörren och blev hängande i en hand. 15 meter nedanför såg jag vattnet och hann tänka att släpper jag nu är det kört, minns Peter Burman.

Andrés strumpor

2002 gjordes en annorlunda upptäckt på en resa till Svalbard.
-- Vädret var gynnsamt och vi kunde ta oss till Vitön där Andrée-expeditionen slutade. På den här resan var isen smält vid Andrées tältläger och vi hittade hans strumpor, berättar Peter Burman.
Med på resan var personer från Andrée-museet i Gränna.
-- Intendenten från Gränna-museet Joridsson blev alldeles tagen och satt bara och stirrade, minns Peter som dokumenterade med kameran.
Att det var just Peter Burman och M/S Origo som gjorde upptäckten är inte så konstigt eftersom de är experter på området som är fyllt med isberg och näst intill omöjligt att besöka.
-- Vi gör egna sjökort där vi har gummibåtar med ekolod som åker före och sedan matas det in i datorn, förklarar Peter Burman.

Farligt möte

För några år sedan lärde Peter sig en läxa han aldrig glömmer. Han och besättningen beslutade sig för att åka och se på isbjörnar i zodiaker (gummibåtar) vid Sjuöarna i nordligaste Svalbard.
-- Det är mest turister som färdas i zodiaker så vi tänkte det skulle vara kul för besättningen.
Peter och en fotointresserad matros hamnade ensamma i en gummibåt.
-- Vi hade ingen kommunikationsradio och ingen bössa, men eftersom vi åkte bredvid de andra så skulle det ordna sig, tänkte Peter.
Efter att ha varit och sett isbjörnarna mumsa på en strandad val, drog de igång motorerna och åkte mot M/S Origo.
-- Då hojtade matrosen att han ville ta några bilder så jag stannade, men motorn dog, berättar Peter Burman.
De började driva in mot land där isbjörnarna slet valen i stycken...
De andra zodiakerna hade dundrat iväg och syntes inte.
-- Vi dunsade mot land och en hona någon meter ifrån hade de där ögonen. Jag hann börja fundera på om det var bättre att hoppa i vattnet och frysa ihjäl än att bli dödad av isbjörnen, minns Peter.
Då gick motorn äntligen igång.
-- Efter det har jag alltid bössa och komradio, berättar Peter Burman.
Numera har han minskat ner på resandet.
-- Nu blir det bara en till två månaders resande per år. Resten av tiden sitter jag på kontoret och sköter arbetet, berättar han.

BENGT PETTERSSON
023-475 57
bengt.pettersson@daladem.se



Mer läsning

Annons