Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Det är åt fanders om postis inte får fortsätta hjälpa en med räkningar"

Annons

"Vi gamla ska tydligen inte kunna bo kvar på landet. De vill ha in oss alla till stan." Det säger Karin Kilde, 87, en av dem som vill fortsätta sköta sina bankärenden hos Åke Embretsson som är lantbrevbärare. En service som upphör när kassaservice försvinner i höst. Och än kan inte Post- och telestyrelsen ge besked om några undantag.

Karin Kilde bor i ett mindre hus på gården som hennes släkt haft sedan 1852.
- Jag flyttade hit när jag blev ensam och min son tog över gården 1982.
Hon har både barn och barnbarn så gott som vägg i vägg. En trygghet, betonar hon.
- Men jag vill klara mig själv så mycket som möjligt ändå. De har ju fullt upp.

Sämre
Samhällsservicen har blivit sämre och sämre, tycker hon.
- Det borde vara tvärtom; bättre service ju äldre man blir.
För två år sedan slutade Stigs Livs i Leksand att köra ut varor, berättar hon.
- Han var den ende som gjorde det. Tack vare honom klarade jag handlingen helt själv. Nu skickar jag med sonen när han ska handla. Och jag har färdtjänst om det kniper.
Hittills har hon skött en stor del av sina post- och bankärenden via Åke Embretsson och hans kollegor som hon kallar "postis."
- De kommer in och tar en fika ibland när det passar. Vi har blivit vänner. Nu vet jag inte hur det blir men det är åt fanders om postis inte får fortsätta hjälpa en med räkningar och annat när man behöver.

Beviljade lån

Åke Embretsson började arbeta som lantbrevbärare 1987 i Älvdalen där han är född.
- Jag trivs med jobbet. Det är fritt, man rår sig själv även om det är en frihet under ansvar eftersom vi ska klara arbetsdagen på en bestämd tid.
När han började kunde de lantbrevbärare som hade en särskild utbildning till och med bevilja mindre lån. Då betalade många sina räkningar via lantbrevbäraren.
- Det var extra mycket jobb när det var pensionsdags.
I dag är det bara några få - inte ens en handfull personer - som har den här servicen längs hans linje.
- Det började minska drastiskt från år 2000 och framåt. Längre tillbaka kunde jag ha 25-30 kvitton per dag och 50-60 när det var pension. Nu blir det kanske 25-30 kvitton på en månad.
Åke Embretsson och hans kollegor fortsätter dela ut brev, paket och rekommenderade försändelser som vanligt. Det är bara in- och utbetalningarna som upphör den 30 november. Och än har han inte fått besked om hur det blir för Karin Kilde och andra som vill fortsätta med den här servicen.

1 600 berättigade


- Målsättningen är att alla som är 80 år och mer eller har ett funktionshinder som gör att de behöver sköta sina post- och bankärenden via lantbrevbäraren ska få fortsätta med det, säger Sten Selander, chef för postavdelningen på Post- och telestyrelsen.
Han räknar med att runt 1600 personer i hela landet kan vara berättigade till fortsatt service. Men i dag kan han inte ge Karin Kilde och övriga några löften.
- Jag hoppas att allt ska vara klart i höst.

Några undantagna


Allt färre sköter sina in- och utbetalningar hos kassaservice. Och för ett år sedan beslutade riksdagen att kassaservice ska upphöra helt från och med i höst. Några orter och områden i glesbygd är undantagna. Här tar Icabanken och Kuponginlösen över ansvaret.
- Den berömda marknaden ska ju sköta det här. Men hittills har det varit mycket rörigt tycker jag, säger Alf Backen, chef för Svensk kassaservice i Dalarna.

Dyrt med internet


Pontus Ellefsson, vd för Kuponginlösen, pekar på lagen om grundläggande betaltjänster som riksdagen klubbat.
- Den slår fast att alla ska ha tillgång till grundläggande betalningstjänster till rimliga priser även om kassaservice försvinner. Och det blir dyrt att skaffa internet om du bara ska ha det för att betala dina räkningar.

Fotnot: Mer information finns på www.betalinfo.se

KRISTINA VAHLBERG
023-475 61
kristina.vahlberg@daladem.se


Mer läsning

Annons