Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

- Men mycket hänger på vädret

Annons

Fotbolls-EM är i annalkande. Det är inget som gått Spendrups och de andra bryggeriföretagen förbi.
- När vi har en EM-sommar eller en VM-sommar, så höjer vi upp prognoserna, säger Peter Lindsjö som jobbar med marknadsplanering, analys och prognoser på Spendrups.

Ett EM kan höja försäljningen med 10-20 procent berättar Peter Lindsjö. Men det hänger på en sak - vädret.
- En vecka med bra väder säljer vi mer, än en EM-vecka med halvbra väder, förklarar han.
Kombinationen av bra väder och ett sportarrangemang som det av tradition sker en del drickande kring är det som kan toppa försäljningen.
- Carlsberg ökar runt i hela Europa under fotbolls-EM och fotbolls-VM, berättar Peter Lindsjö om konkurrenten.

Fotbollssommar

En fotbollssommar kan alltså vara bra för försäljningen. OS påverkar inte lika mycket.
- Fotboll är mer förknippat med umgänge.
Umgänget kring en match ligger samlat under några timmar. Folk samlas i tv-sofforna och på pubarna.
- OS ligger mer som utspritt över olika tider. Det är inte samma samling kring OS.

Alla drycker ökar

Det är framför allt ölförsäljningen som kan dra i väg när det är fotboll på gång. Men också läskförsäljningen ökar. Peter Lindsjö kommer dock gång på gång tillbaka till vädrets effekter.
- Blir det för varmt minskar både öl- och läskförsäljningen.

Långsiktig planering

Bryggeriföretaget jobbar långsiktigt inför det de kallar dryckeshögtiderna.
- Visst är vi rustade. Vi startar i god tid innan och produktionen går för fullt.
För Spendrups del är det Norrlands Guld som lanseras mer än någon annan dryck mot sportevenemang. Lagom till EM finns en burk med delvis ny design ute i butikerna och på burken står det "Nu tar vi Guuuld!". Dessutom har man gjort en reklamfilm med tillhörande EM-låt speciellt för arrangemanget.
Ni ser inga moraliska betänkligheter med det här?
- Nej, ölen är ingen sportdryck. Vi vill istället bli förknippade med umgänget vid sidan av, säger Erik Jarnsjö som är marknadschef för ölförsäljningen.

ANDERS BJÖRKLUND









Mer läsning

Annons