Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Moraföretaget har känsla för de små detaljerna

Annons

Har du någonsin tänkt på hur antennerna för (mobil)telefoni och internet sitter fast?
Det har de som jobbar på Mafi i Mora.
De tar fram antennfästen, och även master och torn för telekommunikation. Sista skriket är att kamouflera produkterna så att de smälter in i stadsmiljön.

När det blev rekonstruktion av anrika Mattssons mekaniska tog Mica Hohenthal med flera över antennfästena och startade Mafi år 1992. Namnet skapades när de fick nej till att heta Mattsson antenna fixing. I dag ägs bolaget av Mica tillsammans med vd Pierre Bengtsson.
Vad gör då Mafi?
Jo, företaget fixar hårdvaran till dem som vill leverera tjänster inom telekomindustrin. Kanske vill operatörerna måttbeställa master och torn för att passa på en specifik plats. Eller så vill de bli säkra på att antenner på mark eller tak sitter fast ordentligt. Mafi har tagit fram ett stort utbud av antennfästen och håller dem i lager.
-- Vi har gjort en standard som gäller över hela världen. 80 procent av de vanligaste fallen ska man hitta i vår katalog, säger Pierre Bengtsson.
Han medger att detaljerade produktkataloger ökar risken att någon stjäl en utformning och berättar att han hittat en Mafi-skärning i Florida. Mafi har dessutom bara ett fåtal patent. Men tanken är att erbjuda något mer än bara den konkreta produkten.
-- Vi kan vara kunniga, komma med nyheter, ha bra logistik och bra beräkningar. Det är det vi måste jobba med.
Det gäller också att se till att leverera allt som förväntas. Inte en skruv ska fattas när kunden får delarna.
I Mora ligger utvecklingsavdelningen och här tas ritningar och konstruktioner fram. Produktionen är utlagd på andra företag så ytorna är inte särskilt skrymmande. Helsingforskontoret, som ansvarar för master och torn, tar ännu mindre plats. Masterna och tornen skeppas från hamn till hamn. I platta paket.
-- När jag presenterar konceptet kallar de Mafi för antennfästenas Ikea. Det är samma sak med master och torn -- vi kan ju inte skicka dem hopskruvade över hela världen, säger Pierre Bengtsson.
Det är mer pengar i master och torn än i antennfästen. Men Mafi kombinerar och hoppas därför kunna växa ännu mer. Starten på vad Pierre Bengtsson kallar ”tornsatsningen” kom när företaget fick en order från Pakistan på 80 monopoder, en produkt som legat i träda i tio år.
Absolut största marknaden just nu är Afrika. Där omsatte företaget i fjol 40 miljoner kronor -- att jämföra med tio i Norden. Söder om Sahara byggs en grundläggande infrastruktur för telekommunikation och Mafi är med.
Men även inom antennfästen ser Mafi en framtid. Till exempel har Mafi specialtillverkat alla fästen till blåljusmyndigheternas nya kommunikationssystem Rakel. Moraföretaget har också hjälpt försvaret att standardisera sina.
Mafi måste hela tiden anpassa sina produkter efter vad antenn- och länkttillverkare gör. Trådlöst är på frammarsch i Europa och kräver liknande produkter som telekom. Här är det inte bara teknik som gäller utan också utseendet.
-- I västvärlden vill man inte se antennen och basstationerna, säger Pierre Bengtsson.
Han presenterar företagets senast utvecklade produkt: en ”cambooth”, ett slags torn för antenner och ledningar och vars utsida kan maskeras till allt från en skorsten till reklampelare.
-- Kamouflage kan vara ett sätt att få fler bygglov.
VD:n tror att det är en fördel att företaget vuxit relativt långsamt, och hunnit bygga upp ett gott rykte.
-- Men nu på senare år har vi tagit stora steg framåt. Vi har fått in rätt personal och resurser. Man måste vara med från början -- annars har man ingen chans.

JENNIE-LIE KJÖRNSBERG
0250-59 43 42
jennie-lie.kjornsberg@daladem.se

Mer läsning

Annons