Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Från storslaget till försäljning

För precis 20 år sedan, den 30 juli 1994, invigdes Idre trafikflygplats av Luftfartsverkets ordförande Ingemar Skogö samt riksdagsman Leo Persson (S). Planerna var storslagna för fältet, som anlades som grusfält redan i början av 1960-talet.
Men sedan 14 år tillbaka ligger i dag flygplatsen för fäfot och förfaller. Den är dessutom till salu.

Annons

– I norra banänden fanns ett grustag som vi tjänade pengar på till en början, säger Leo Persson, idag före detta riksdagsman för socialdemokraterna samt drivande inom Älvdalens kommun.

I början av 1990-talet investerades tolv miljoner kronor av bland andra Älvdalens kommun i bana, terminal, hangar, flygfyr och hinderljus. Det började bra och flygtrafiken var livlig. Men runt sekelskiftet ville inte kommunen skjuta till mera pengar och efter en tid såldes flygplatsen till Idre flygplats AB som ägs av Jonny Granlund.

Flygplatsen ser spöklik ut i dag. Gräset har trängt upp genom asfalten, stationsbyggnaden förfaller och på vissa ställen har staketet ramlat. Grustäkten norr om det drygt 1 500 meter långa fältet används inte.

I slutet av juni lämnade en lokal intressent ett bud på flygplatsen.

– Vi fick vad vi begärde, säger sigtunabon Karin Granlund, maka till ägaren av fältet, Jonny Granlund.

Meningen var att ha kommersiell verksamhet, dock inte flyg, på fältet. Dessvärre sprack planerna då vederbörande inte fick låna pengar. Så nu är fältet till salu igen.

Det verkar tufft att ha ett flygfält i fjällen, trots att många turister söker sig till norra Dalarna såväl sommar som vinter. Men något intresse från Idre fjäll för fältet verkar inte finnas, trots att det finns storslagna planer på att bygga ut fältet i Rörbäcksnäs intill Sälen.

– Tyvärr är det inte så utan vi satsar på flygplatsen i Rörbäcksnäs istället, säger Fredrik Jelkill som är tillförordnad vd på Idre Fjäll.

Han menar också att det skulle bli en dyr affär att ställa i ordning den numera fallfärdiga flygplatsen.

– Det blir för dyrt att driva flygplatsen i Idre. Dessutom krävs det ytterligare investeringar då bland annat bana för närvarande år obrukbar. Vi ser att det är bättre att satsa på transfer från Rörbäcksnäs för våra flygande gäster i framtiden.

Kanske kan det nya flygplansbygget lära av hur det gick i Idre, menar den före detta riksdagsmannen Leo Persson.

– Jag hoppas att det går bra för dem, men man måste ta det lugnt i början och vara försiktig med ekonomin.

Arne Jönsson är en av de som har jobbat många år på Idre flygfält.

– Jag körde hårt i många år efter sekelskiftet då verksamheten lades ner i Idre, berättar han och fortsätter:

– Gräset klipptes, banan sopades och sly röjdes. Men det fick räcka efter några år då jag inte såg någon ljusning i flygfältets framtid.

Planerna var många för flygplatsen i Idre. En gång i tiden gick det järnväg till ända Särna, men i dag slutar Västerdalsbanans spår i Malung efter ett beslut att riva upp stora delar av spåret. Men innan dess fanns mycket långt gångna planer på att förlänga banan till Idre och vidare in i Norge för att kopplas ihop med Rörosbanan.

Huruvida flyget har någon framtid i fjällen kommer tiden att få utvisa. Transfer från flygplatsen/platserna kan vara en propp.

Järnväg, flyg eller bil till fjällvärlden? Det ena behöver inte utesluta det andra. Men framtiden för Idre Flygplats är dock ännu oviss.

Annons