Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Anmäler kommunen till Skolinspektionen

Elaine Lundgrens snart 16-årige son går i årskurs nio på Orsa-skolan. Sonen har Aspergers syndrom och adhd. Den 7 november avslog barn- och utbildningsnämnden, bun, hennes ansökan om att sonen ska få börja på autismskolan Dammsdal i Vingåker.
Nu anmäler mamman bun i Orsa och dess skolchef Anna Björk till Skolinspektionen.

Annons

– Ännu, drygt en månad efter beslutet, har jag inte fått något skriftligt besked om skolnämndens beslut, säger Elaine Lundgren.
Via hemsidan till kommunen har Elaine kunnat läsa sig till att orsaken till avslaget är att rektorn på Orsaskolan, Lars Lisspers, anser att sonens speciella behov kan tillgodoses på ett bra sätt.

Mamman har därför anmält ärendet till Skolinspektionen.
Hon anser att sonen varit en förlorare under hela skolgången sedan han började skolan som sjuåring.
Bortsett från en positiv, men kortvarig, vändning i åttan har sonens utsatta situation eskalerat till ett allvarligt läge, som snart inte går att reparera.
– Sonen har från början av årskurs 9 vägrats heltidsstudier då skolledningen tycker det är bäst att ha korta dagar.

Elaine påminner om att habiliteringen, socialtjänsten och skollagen säger att alla barn har rätt till anpassning så man kan följa läroplanen och studera på lika villkor som personer utan funktionsnedsättning.
– Vi har gång på gång förklarat vikten av ett minimum av kunnig och utbildad personal runt sonen. Att det är ett tydligt arbetssätt med stöd av text och bilder och ett väl nedbrutet dagschema. Men ingenting görs.

Elaine berättar att nu har sonen sex olika lärare och ändå läser han inte ens halvtid.
– När jag ifrågasatt de korta dagarna är svaret att med längre dagar blir det med automatik fler lärare.
– Min son får inte äta i matsalen två dagar i veckan, utan en lärare hämtar mat åt honom.
Elaine är även kritisk till att sonen lämnas ensam på raster.
– Han blir stressad istället för att hämta nya krafter.

Enligt mamman börjar sonen på olika tider varje dag och sitter ofta ensam i en källarlokal. Lärare ger olika instruktioner i början av lektionen och sedan får sonen delvis klara studierna själv, ibland med en assistent som sällskap.
Ansökan till Dammsdal lämnades in till nämnden och LSS-handläggaren i månadsskiftet april/maj efter ett nätverksmöte med habiliteringen, socialen, lärare, dåvarande rektor Katrinne Bylund.

Den 7 november, strax efter beskedet om nedskärningar i skolan togs, togs beslutet om avslag, cirka sex månader efter de första, positiva beskeden.
– Jag bad Anna Björk skicka beslutet skriftligt så jag kan överklaga, men har ännu inte fått något papper.
Elaine skrev mejl till rektor Lars Lisspers den 18 november och bad om ett möte snarast, tillsammans med socialtjänst, specialpedagog och skolchef.
Hon anser att Dammsdal skulle trygga sonens gymnasietid, dels pedagogiskt, dels genom den adl-träning internatet tillämpar. Eleverna tränas och förbereds på ett vuxenliv.
– Kostnaden för den utbildningen är ingenting jämfört med den kostnad som kommer att bli i framtiden med assistenter, boendestöd, arbetslöshet med mera, anser Elaine Lundgren.

Hans Olander/DT
hans.olander@dt.se