Annons
Vidare till dalademokraten.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Annika Rullgårds krönika: Pröva ett växtbaserat julbord!

Skinka, sylta, korv, inlagd sill, köttbullar och vad mer ska stå på julbordet? Jo, mat som är tillagad enbart på vegetabilier. Alltfler övergår till att äta enbart växtbaserad mat och det är inte ovanligt att träffa personer som säger sig vilja äta enbart grönsaker en dag då och då.

För att få en näringsrik måltid byggd enbart på vegetabilier ska man ta med något från var och en av följande grupper:

- bönor, linser, kikärter eller tofu främst för att få protein; bönor och linser kan man koka själv eller köpa färdigkokta i burk,

- mörkgrön grönsak som broccoli, brytbönor, brysselkål, sparris vilka ger järn, kalcium, c-vitamin mm,

- någon rotfrukt rå eller tillagad; morot, rödbeta, rotselleri, palsternacka, svartrot ger vitaminer och energi,

- spannmål t ex i form av bröd, ger en del vitaminer och mineraler samt energi,

- potatis, ris eller pasta ger också energi.

Kavla ut en pajdeg och lägg den i pajform. Hacka/skär gul lök, purjolök och vitlök, stek löken i en stekpanna. Mosa tofu, blanda med växtbaserad grädde och krydda med salt, peppar, basilika och småbitar av torkad tomat. Häll tofusmeten över löken och rör om. Häll till sist alltihop i pajskalet och grädda ugnen, 200°, tills pajskalet är gräddat och tofusmeten blivit rätt fast.

Men vad kan man göra av ovanstående råvaror för julbordet? I förslagen nedan får mängderna anpassas efter hur matfrisk man är.

Potatis passar in i alla sammanhang. Vill man göra potatismos eller potatisgratin går det bra att använda någon växtbaserad mjölk där recept säger komjölk. Komjölk och grädde kan i princip alltid ersättas av någon växtbaserad mejeriprodukt. Så några förslag till maträtter.

Bönsallad

Blanda 1 dl svarta bönor/person eller någon annan sorts bönor, hackad rödlök, majskorn, små bitar av torkad tomat och lite persilja i en skål. Häll över en dressing av solrosolja och vinäger. Denna bönsallad kan serveras till någon av nedanstående rotfruktsrätter.

Svartrotsgratin*

Skala svartrötter, koka dem mjuka med salt. Lägg dem i en ugnseldfast form och häll en bechamelsås över svartrötterna. Använd kokvattnet efter svartrötterna och grädde i såsen.

Stekt rotselleri

Skala rotsellerin, skär den i cm-stora kuber och koka dem tills de börjar bli mjuka. Häll av vattnet, tillsätt salt och peppar och stek bitarna i olivolja. När de fått lite färg är de färdiga att servera.

Lökpaj*

Kavla ut en pajdeg och lägg den i pajform. Hacka/skär gul lök, purjolök och vitlök, stek löken i en stekpanna. Mosa tofu, blanda med växtbaserad grädde och krydda med salt, peppar, basilika och småbitar av torkad tomat. Häll tofusmeten över löken och rör om. Häll till sist alltihop i pajskalet och grädda ugnen, 200°, tills pajskalet är gräddat och tofusmeten blivit rätt fast.

Quiche utan skal*

Hacka lök och stek den försiktigt i en liten stekpanna, lägg i små buketter av förvälld broccoli. Strö över salt och peppar plus eventuellt lite dragonört. Mosa tofu fint och blanda med grädde, salt och peppar. Häll tofusmeten i stekpannan och rör om försiktigt, ställ in i ugnen och grädda i 200° tills tufusmeten stelnat till.

Blomkålsgryta

Hacka rödlök, stek den försiktigt, lägg i små förvällda blomkålsbuketter och låt dem bli varma och rör i kikärter. Häll över grädde och krydda med salt, peppar och paprikapulver. Koka upp alltsammans.

Smörgåspålägg*

På en smörgås kan man ha hummus, finns att köpa färdig. Ett alternativ är att mixa ihop kidneybönor, vita bönor och lök och sedan krydda med salt, peppar. Krydda också med lite kanel, kryddnejlika och ingefära men ta lite i taget och smaka av tills det är lagom. Några skivor inlagd gurka uppe på blir pricken över i.

Efterrättsförslag

Som efterrätt kan man servera soja- eller havrebaserad glass alternativt kan man baka en kaka utan ägg och komjölkprodukter. En snabblagad äppelpaj* gör man genom att skära äpple i små bitar som läggs i en eldfast form. Socker och potatismjöl strös över. Smält 200-300 gr margarin och rör i en blandning av några deciliter mjöl, socker och havregryn till en smet. Täck äpplena med mjöl/havregryns/sockerblandningen och grädda i 200° tills pajen har fått färg och är genomgräddad.

Smaklig måltid!

Annika Rullgård

* = går bra att frysa in och äta senare