Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ansvarig för Elevhälsan vill se en satsning på fler specialpedagoger

Annons

- Vi behöver fler specialpedagoger. Det är noll på vissa skolor.
Det säger Lisbeth Modin-Nilsson, ansvarig för Elevhälsan i Borlänges grundskola.
Även skolchefen Kenth Carlsson kan hålla med om att barn i behov av särskilt stöd har drabbats när kommunen sparat pengar.

- Jag hoppas på stora satsningar. Vi måste satsa på specialpedagoger. De är inte så många i Borlänge kommun, som man skulle kunna önska sig, säger Lisbeth Modin-Nilsson.
Hon är ansvarig för Elevhälsan och har jobbat som specialpedagog, speciellt med inriktning mot autism.

Kritiska föräldrar

I lördags kritiserade två mammor till barn med autism, Borlänge kommun för att inte satsa tillräckligt på kompetens, om just barn med funktionshinder som autism och Asperger.
Det är barn som ofta inte kan delta i undervisning i storklass. Barn som inte kan alla de sociala koder vi andra kan jobba utifrån. Barn som i en del fall inte får den skolundervisning de har rätt till, när det inte finns tillräcklig kompetens.
Föräldrarna pekade också på att skolan ofta försöker skuldbelägga familjen, när skolan inte har tillräcklig kompetens för att klara av ett funktionshinder.
”De hotar med socialen”, konstaterade en av mammorna.
- Jag har aldrig varit med om att man kopplat in socialen, säger Lisbeth Modin-Nilsson.


Rätt till utbildning

Men hon tycker det är viktigt att inte föräldrarna skuldbeläggs.
- Alla barn har rätt till utbildning. Har vi ett bra samtal med hemmet når vi så mycket längre. Skolan är expert på skolan, föräldrarna är experter på barnen, säger hon.
Hon pekar också på att man gjort satsningar, bland annat på mindre grupper för barn med Aspergers syndrom.
- Men vi kan inte permanenta mindre grupper.


”Varit ett stålbad”

Skolchefen Kenth Carlsson, sade vid en tidigare intervju om barn som inte finns i skolan, att ytterst kan det bli fråga om polis-hämtning för att skolan ska kunna hävda skolplikten. Nu menar han att det inte är någon lösning.
- Det är inte aktuellt med polishämtning.
Han konstaterar att många barn i behov av särskilt stöd drabbats.
- Visst har det varit ett stålbad, med den kommunala ekonomin. I princip varje rektor har lyft fram det. Det är ju så att vi i första hand ska säkerställa de som ska ha ett särskilt stöd. Föräldrarna sätter ett finger på en viktig punkt. Det här saknas i lärarutbildningen och här saknar vi pedagoger i den omfattning vi vill ha. Speciellt blir problemet synligt vid mindre enheter.


Behövs resurser

Båda talar om att det behövs individuella lösningar för barn med funktionshinder som autism och Asperger. Samma sak säger föräldrarna.
Både Kenth Carlsson och Lisbeth Modin-Nilsson ser två frågor som viktiga för att kunna nå dit.
Kompetens hos lärare och specialpedagoger och ekonomiska resurser.


PER EKLUND
0243-920 08
per.eklund@daladem.se