Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Är du trött på telefonförsäljare?

Var det inte nyss som syrenerna stod i blom? Nu, glögg och pepparkakor. Advent, lucia och nyårsfest. Det är inte klokt vad tiden rusar. Helgerna är fyllda av förberedelser.

Annons

Medan jag står i blomsterbutiken och väljer bland amaryllisarna ljuder en ringsignal i fickan på en annan kund. Han muttrar något om telefonförsäljare när han trycker bort samtalet. Jag kan inte låta bli att fråga om han känner till att det går att anmäla mobilnumret till spärregistret NIX för att slippa påringning av säljare. Tacksamt knappar han in numret till NIX och nickar: Ah, en sådan välsignelse att slippa telefonförsäljare.

Ingen annan säljmetod skapar så mycket bekymmer för konsumenter som just telefonförsäljning. Många gånger handlar problemen om att företagen inte respekterar ångerrätten efter ett förhastat köp, eller att företagen fräckt hävdar att den uppringde tackat ja till ett erbjudande trots att så inte är fallet.
Telefonbolagen är värst.
Jag har stiftat bekantskap med många konsumenter som vittnat om tidskrävande åtgärder att komma ur påstådda avtal med telefonbolag vilka håller sig undan medan fakturorna ramlar in.

Lika illa är det med alla dessa krängare av naturkost som inte förklarar att det gentila gratisprovet bara är startskottet på en prenumeration som är närmast omöjlig att ta sig ur. Det skulle, om något, vara en välsignelse om muntliga avtal via telefon förbjöds mellan företag och privatpersoner. Den frågan är under utredning. Jag håller båda tummarna för ett klokt politiskt beslut.
Kloka beslut fordras inte minst när det är dags att strosa ut och köpa julklappar till nära och kära.

Det här med öppet köp och bytesrätt tror förvånansvärt många konsumenter är en rättighet. Så är inte fallet.
Det är alltid butiken som bestämmer om du ska få lämna tillbaka eller byta en felfri vara. Om du är osäker på julklappen bör du se till att ett sådant erbjudande står på kvittot- vem vet om juicemaskinen går hem hos mottagaren, menar jag. Och hur är det egentligen med garantier?
Jo, samma sak där. En garanti är ett extraskydd utöver den lagstadgade reklamationsrätten om varan inte fungerar som den ska. Alla garantier är frivilliga att lämna, inte någon rättighet.
Dessvärre är nog snögaranti inte eller att förvänta men låt oss i alla fall drömma om en vit jul i väntan på syrenernas återkomst.

Veronica Lidman Ek

Har du något att säga?

Skriv en insändare eller debattartikel.

Skriv insändare Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare eller debattartikel.

Skriv insändare Skriv debattartikel