Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Arenapubliken kartlagd

Av ettusen besökare på Leksands IFs hemmamatcher i Tegera arena är bara 230 leksandsbor. Större delen av publiken kommer från grannkommuner i Dalarna.

De som kommer utifrån handlar varje match för i genomsnitt 755 kronor, större delen är mat och dryck på Arenan samt biljetten.

Annons

Det är kommunens näringslivschef Per Strid som beställt undersökningen, som utförts av företaget Rubin Research. 1158 personer som gick på match i Tegera Arena i november-december har intervjuats, ungefär hälften av de som valdes ut ville svarade.
Det är inte barn och ungdomar som går på matcherna. Största gruppen är mellan 36 och 65 år, 78 procent är män. Av leksandsborna är andelen kvinnor lite högre, 29 procent. Leksandsborna är också äldre än de som pendlar hit.

De flesta besökarna kommer till Leksand för att se hockey och åker sedan hem samma kväll. 84 procent av dem kommer från Dalarna, 46 procent från Falun och Borlänge. Intervjuarna har frågat hur mycket pengar de spenderar i Leksand och svaret är 161 kronor på biljetter, 124 kronor på bensin och parkering, mat och fika 150 kronor, shopping och souvenirer 148 kronor. Män spenderar mer än kvinnor, mest gör 26-35- åringarna av med.

Matchbesökarna kommer med bil. 175 av de intervjuade sov över i samband med matchen. En del hos vänner och familj och en del på hotell eller camping. Övernattarna spenderar i snitt 1286 kronor.
77 procent av de som inte bor i Leksand svarade att det är troligt att de kommer tillbaka till Leksand även när det inte är hockey.
Varför man på hockey? De flesta svarar att det är en livsstil en tradition. Över hälften av de intervjuade ser mer än 13 matcher per säsong och cirka hälften har säsongkort.
Besökarna som bor i Leksand spenderar i snitt 116 kronor per matchkväll och mer än hälften används på arenan.

De flesta, även övernattarna, äter och dricker på Tegera arena. 28 procent äter och dricker ute på lokal i Leksand innan eller efter matchen.
Utredarna kommer fram till att hockeybesökarna utifrån spenderar nästa 98 miljoner kronor i samband med matcher under grundserien och 27 miljoner under kvalserien. Leksandsborna satsar 6 miljoner under grundserien och 1,7 miljoner under kvalserien. En stor del av pengarna går till biljetter och mat och dryck på arenan.
– Utredningen ska ha för att lära oss mer om hus besöksnäringen ser ut, säger näringslivschef Per Strid. Med fakta kan vi stötta näringsidkarna så att de kan dra nytta av alla besökare. Det är också intressant att visa att hockeyn genererar arbetstillfällen.
Utredningen kostade 57 000 kronor.

Eva Högkvist
eva.hogkvist@daladem.se