Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Arla Foods VD om Milkokrisen och förestående fusion

Annons


Han har mött förtvivlade och besvikna bönder på sin färd genom Milkoland. Men Arla Foods VD Christer Åberg känner - efter att sista medlemsmötet genomförts även i Jämtland - ändå stort stöd från ägarsidan för en fusion mellan Arla och Milko. Nu väntar konkurrensverkets utslag.
- Men något alternativ finns egentligen inte. Milko överlever inte själva. Och vart ska mjölken ta vägen om inte vi tar hand om den?

Största oron just nu är den kraftigt sänkta ersättningen till Miljobönderna. Men i samma stund som de blir ett med Arla, kommer den ersättningen att höjas, försäkrar Christer Åberg.
- Det handlar om 60 öres skillnad per kilo mjölk idag. Som delägare i Arla får de exakt samma mjölkpris som befintliga delägare.
I Dalarna berör detta 130 mjölkbönder. En skara som minskat med åren men vars mjölkproduktion är av största intresse för Arla. Första juli tar Arla över mejeriet i Sundsvall, just därför att man har en snabb tillväxt i det området

- Vi har ambitionen att växa och vi behöver mer mjölk. Medan Milko tidvis har överskott och tvingas sälja det billigt, har vi ett bredare sortiment och därmed avsättning för mjölken. Vi kan balansera tillgången på ett enklare sätt ,säger VD Christer Åberg.
Att transportkostnaderna är dyra är han medveten om. Och avstånden blir inte kortare, ju längre norrut Arla sträcker sin verksamhet.
- Redan i dag har vi 100 mil mellan våra befintliga mjölkgårdar. Men genom en fusion krävs bara en transport för leveranser.

Vad en fusion betyder i sortiment och mejerier, vill Christer Åberg inte uttala sig om idag. Vad som händer med exempelvis Grådö Mejeri är för tidigt att säga.
- Men där är ju Arla redan idag. Mycket av Arlas Keldaprodukter görs i Grådö.
Dalamjölken då?
- Samma sak där. Jag kan lova att vi ska vara extremt varsamma för att säkerställa tryggheten i att mjölk från Dalarna finns kvar. Men hur det ser ut i förpackningar eller varumärken vet jag inte idag.

För två år sedan rasade ett Milko-Arla krig i Dalarna baserat på att Arla tog utrymme i livsmedelsbutikerna. Hur har mötet med Dalamentaliteten varit?
- Även om jag inte var med 2009 så var jag delvis förberedd på reaktionerna. Den viktigaste skillnaden i dag jämfört med då, är att nu handlar det om att 130 mjölkbönder i Dalarna ska överleva och kunna leverera. Vi ska säkerställa att det finns mjölkproduktion i Dalarna även i fortsättningen.

Men vad händer med böndernas möjlighet att behålla sin ersättning när konkurrensen försvinner?
- Man får inte glömma bort vem som äger oss. Det är bönderna själva. Och ingen fråga engagerar ledningen så mycket som att våra ägare ska få betalt för mjölken. I övrigt ökar konkurrens från i hela Sverige - från utlandet. Inte minst vad gäller ostsortimentet.

KERSTIN ERIKSSON
023-476 93
kerstin.eriksson@daladem.se