Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Avesta vill ha polisväxeln

Avesta kommun vill att Polisens kontaktcenter (PKC) och telefonväxel i den nya polisregionen Bergslagen, ska placeras i Avesta.

Annons

PKC svarar för kontakter med allmänheten dygnet runt samt telefonväxel.
2015 ska Sverige delas upp i sju polisregioner. Dalarna, Värmland och Örebro ingår i region Bergslagen med huvudort i Örebro.

Huvudorterna blir i första hand administrativa centra för polisregionen. Enligt beslutet kan och bör specialistfunktioner och andra regiongemensamma verksamheter placeras på andra orter i regionen.
Avesta pekar i ett brev till Polissamordningen på fördelarna med att placera PKC/telefonväxeln i Avesta.
Det finns lämpliga lokaler i polishuset, sedan polisen minskat sitt lokalbehov. Huset är byggt för polisen med den säkerhet, tillgång till reservkraft med mera, som det innebär. Det finns 1 200 kvadratmeter på plan två som är disponibla omgående. . Det finns samordningsmöjligheter med polisen med personalrum, p-platser med mera.

Avesta kommun påpekar att det också finns alternativa lokaler att erbjuda och framhåller att det finns stor erfarenhet och branschkunskap i Avesta av kundservice och liknande verksamhet. Det är kunskap baserat på etablering och samverkan med SJ Kundtjänst, OKQ8s Kundservice, Avesta teletjänst med flera. Dessa företag har hittat kompetent arbetskraft i Avesta.
Andra fördelar som Avesta kommun framhåller är infrastrukturen med två riksvägar som möts i kommunen, järnvägsförbindelser, inte minst med Arlanda. Arbetskraft och vana vid skiftarbete finns. IT/Bredband är väl utbyggt i synnerhet i centrum där polishuset ligger.

Eva Högkvist
eva.hogkvist@daladem.se