Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

60-årsjubileum för Ernst Express

/
  • En gammal Scania har man upprustat. Det är samma årsmodell som pappa Steingruber investerade sina lånade pengar i, men dock inte samma fordon.
  • 60 år mellan lastbilarna. Det är också den ålder som nu kan firas av Roger Blom och Christer Steingruber.

Ernst Express har på 60 år vuxit från enmansföretag till ett av landets tio största åkerier och i dag ledande på miljöområdet, som nu är involverat i försöket att göra lastbilstransporter drivna med el. Lastbilar som är trådbundna och kompletterade med biodiesel.

Annons

Ernst Express är en, vad som brukar kallas, framgångssaga. Från Ernst Steingrubers inköp av en Scania-Vabis med lånade pengar till dagens flotta med hundra fordon som drivs med rapsolja.

– Ernst kom till Sverige från Österrike efter kriget. Han körde butiksbussen i Färnebo och fick bra kontakt med bönderna i trakten. Han blev betrodd hos bönderna och fick låna 5 000 för att köpa en egen bil, men hade så dåligt med pengar att han var tvungen låna 50 kronor av svärmor till soppan, berättar sonen Christer Steingruber.

Det här är historia och har blivit omskrivet genom åren. När 60 år flutit är språnget till i dag något som varje företagare skulle se på med avund.

I dag är lastbilsflottan med de välkända gröna lastbilshytterna kompletterad med ett avknoppat företag. Truckservice som sköter alla interna transporter på Outokumpu.

– Ernst Express sköter de externa transporterna och Truckservice de interna, säger Steingruber styrelseordförande i Ernst Express och ägare av Truckservice.

Scanian från 50-talet var en bra investering och i dag fraktar 80 egna lastbilar och ytterligare 20 inhyrda åkare som kör under det gröna varumärket gas flis slig och kalk åt industrierna. Omsättningen för de båda bolagen ligger på en dryg halv miljard.

– Men det är en tuff bransch, säger Roger Blom Vd i Ernst Express.

– Det är väldigt små marginaler, säger Steingruber. Åkare är ett ideellt arbete, som har lite bättre marginaler än nuvarande bankränta.

Han syftar då på den för närvarande negativa bankräntan.

– Vi överlever helt enkelt genom att vara effektiva, menar Blom. Lönsamheten i branschen ligger på 0,8 till 1,5 procent. Ernst Express ligger på knappt två procent.

Ernst Express är i dag ett av landets tio största åkerier. Miljömässigt är man föregångare. I slutet av detta år ska alla bilar drivas med biodiesel. Det vill säga rapsolja. I dag är det 95 procent biodieseldrivna fordon.

Just nu så är man inblandade i försöket att införa elhybridbilar på en försökssträcka i Sandviken.

– Man tar ström från tråd som en trådbuss. Sedan kör man biodiesel för att komma vidare. Här kommer vi att stå för fordonen och äga, säger Roger Blom.

Mer läsning

Annons