Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu äger kommunen Krylbo stationshus

/
  • Huset ägs nu av Avesta kommun, kommunalrådet Lars Isacsson och Mattias Victorin, affärsansvarig på Jernhusen, var lika nöjda. Foto: Eva Högkvist
  • Köpehandlingarna skrevs på i den kungliga vänthallen i stationshuset. Foto: Eva Högkvist

Avesta Krylbo heter stationen officiellt och från och med sista mars ägs stationshuset av Avesta kommun. Hela det vackra huset har en del mindre kända utrymmen, bland annat den kungliga vänthallen.

Annons

Det tog lite tid. Jernhuset hade haft stationshuset till salu en tid när kommunen tog kontakt. För ett år sedan beslutade Kommunstyrelsen att säga ja till köp av stationshuset för 1,5 miljoner kronor. Fullmäktige sa ja med rösterna 39-2 i april förra året.

Men köpet överklagades av en privatperson och därmed blev det kvar hos Jernhusen. Nu har överklagningen avslagits i alla instanser och därmed var det klart för kommunalrådet Lars Isacsson och Jernhusens Mattias Victorin att formellt skriva under köpeavtalet. Det skedde i den kungliga vänthallen i stationshuset.
– Det känns bra, sa Lars Isacsson. Jag tror att vi kan utveckla huset mycket mer och det passar bra in i planerna på Krylbo som miljövänlig ekostad.

Nästa vecka kommer riksdagens beslut om det ska bli en satsning på 570 miljoner kronor bland annat på bangården i Krylbo och en sträcka dubbelspår. Det lutar också emot att det ska bli pendeltågstrafik till Mälardalen via Krylbo till Dalarna.
– Dessutom är det här Avestas vackraste hus, det har själ, sa Lars Isacsson. Det är en viktig symbol och kommunen äger för lite i Krylbo.

Han lovade att kommunen ska ta väl hand om huset, som det är ett stort ansvar att äga.
Mattias Victorin var mycket glad att affären kunnat slutföras. Jernhusen blir kvar som hyresgäst av väntsalen.
– Kommunen är en trygg och bra ägare, som jag tror har stora möjligheter att utveckla stationen och området.

Det finns hyresgäster, 56:ans café, plus Green Cargo, Trafikverket och SJ men det finns också tomma lokaler, cirka halva huset, som kommunen ska försöka hyra ut.
Planerna är att det ska bli Gamla Byn med dotterbolaget Industristaden som ska ta över ägandet av stationshuset.

14 april öppnas huset för alla som är nyfikna att få komma in och titta.
Krylbo station öppnades 1873 i samband med att norra stambanan mellan Stockholm och Storvik öppnades. Den lilla enplansbyggnaden blev snart för liten och ersattes 1902 av den nuvarande, pampiga huset, som riktades av arkitekten Folke Zettervall som också ritade tingshuset i Krylbo.

Krylbo blev en av de stora järnvägsknutarna i Sverige som hade mycket stor betydelse. Trots att kustbanan mellan Gävle och Sundsvall stod klar 1927 förblev Krylbo en viktig järnvägsknut.
2009 hölls en folkomröstning och resultatet blev med stor majoritet att SJs tåg skulle fortsätta att stanna i Krylbo i stället för vid den nya stationen i Avesta.

Namnet på Krylbo station ändrades 1971 till Avesta Central. Det var dock ett ganska missvisande namn som 1986 ändrades till Avesta Krylbo.
Eva Högkvist

eva.hogkvist@daladem.se

Mer läsning

Annons