Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Bakslag för rallysatsning

Första tävlingen i de nya bilarna blev inte riktigt som Ludvikaduon Robin Friberg och Thomas Thunström hade tänkt sig.
Friberg hann endast ett par hundra meter innan han tvingades bryta och Thunström kom inte ens till start.
– Just nu känns det inte alls bra, säger Thomas Thunström.

Annons

Satsningen som Ludvikaförarna har gjort med tvåa nya Citroën Ds3 R5 har uppmärksammats i hela Rallysverige.

De första tävlingsmilen skulle åkas i Skutskärsratten i lördags.

Men Thomas Thunström tvingades kasta in handduken redan före start.

– Något gick sönder i motorn när vi testade bilen i torsdags. Nu måste vi skicka ner motorn till Italien, säger en besviken Thunström.

Säsongens stora mål är, precis som för team- och klubbkompisen Robin Friberg, SM.

Står du på startlinjen i SM-premiären i Sandviken den 6 februari?

– Det är fortfarande målet, men som det känns just nu så har vi ingenting under kontroll. Vi får hoppas att felet åtgärdas så fort som möjligt.

Vad är det för fel tror du?

– Jag vet inte. Det är så konstigt att det händer på en bil som ska kunna gå 400 mil innan man ska behöva renovera den.

Alltför nedslagen är ändå inte Thunström.

– Det är sådant som kan hända när man håller med det här. Det är bara att bryta ihop och komma igen.

Robin Friberg kom till start i Skutskär, men tvingades ge sig redan efter ett par hundra meter efter problem med handbromsen.

– Handbromsen slog ut drivningen på bakhjulen, säger Friberg.

Friberg är anmäld till kommande helgs SM-sprint i Örebro.

– Vi får se hur det blir. Jag kanske väljer någon annan tävling för att få åka fler mil.

Trots problemen för Thunström och Friberg blev det ändå en seger för Ludvika MS i Skutskärsratten. Det var Jan-Erik Eriksson som fixade den med sin Suzuki Swift GTI i Rallycup 1300.

SMK Dalas Daniel Röjsel åkte in på en fin tredjeplats i klassen A-förare 2wd.

Patrik Åkerman, Ljusdal, var totalsnabbast i rallyt som mätte 56 kilometer fördelade över fem specialsträckor.