Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Barnen smiter förbi bommarna

Annons

Redan när ­tågen norrifrån är på väg in till Hedemora fälls bommarna på övergången söder om stationen.
Skolbarn har vant sig vid att det tar tid.

I stället för att vänta i upp emot tio minuter ignorerar de stopp­signalen och springer över spåren.
– Det här kan bli en dödsfälla. Barnen ser att tåget mot Stockholm står stilla inne på stationen och vet att det dröjer innan det ska passera och bommarna går upp igen. Det har blivit en vana att smita förbi bommarna och springa över spåren, ­säger föräldern Peter Wallner.

Han skjutsar dagligen sin dotter till Olympicaskolan och får då oftast vänta länge på att tåget mot Stockholm passerar.
Han har sett att det blir allt vanligare att både barn och vuxna tar sig förbi bommarna och springer över spåren.
– Det här tåget möter i bland ett norrgående tåg i Hedemora. Bommarna kan vara nere för att det tåget är på väg in söderifrån. Springer man då över spåren finns risk för att ett tåg förr eller senare kommer att klippa ett barn, säger den oroade pappan.

Tidigare var bommarna uppe medan tåget stod inne på stationen.
Då fanns det en så kallad tågbefälhavarlåda vid stationshuset med en knapp som lokföraren tryckte på innan tåget började rulla. Signalen därifrån fällde bommarna.
– Vi fick problem med vandaler som gång på gång slog sönder lådan så den togs bort. Nu fälls bommarna automatiskt, samtidigt på alla övergångar när tåget är på väg in till Hedemora. Då är det klart att fälltiden kan upplevas som onödigt lång, säger Bertil Pettersson, serviceansvarig på Trafikverket.

Ett alternativ vore att låta tågklareraren i Gävle fjärrstyra bommarna och fälla dem när det är tid för avgång.
– Men en tågklarerare har många tåg att hålla reda på. Glömmer han att fälla bommarna blir tåget stående på stationen tills lokföraren och klareraren har fått kontakt.
En mer drastisk åtgärd för att minska olycksrisken ­vore att helt stänga järnvägsövergången vid Sturegatan/Haggårdsvägen.
För biltrafiken finns alternativet med viadukten under järnvägen på Brunnsjögatan.

– Trafikverket har satsat mycket pengar på den nya gångtunneln vid stationen. Den är byggd så att man kan cykla genom den och den ligger bara ett par hundra meter från den aktuella övergången. Man kanske kunde lära barnen att ta den vägen, säger Bertil Pettersson.
– Kör man bil är det inga problem att ta sig till skolorna via viadukten. Men barnen väljer helst övergången eftersom det därifrån går en gång- och cykelväg som de känner sig säkra att åka på till Fyrklöverskolan och Olympicaskolan, invänder Peter Wallner.

Rolf Sundblad/DT